RAPORT AL COMISIEI CĂTRE PARLAMENTUL
EUROPEAN ŞI CONSILIU
privind punerea în
aplicare a Regulamentului NUTS (Regulamentul (UE) nr. 1059/2003)
1. Obiectiv
Întocmirea prezentului
raport este prevăzută la articolul 8 din Regulamentul (CE) nr. 1059/2003 al Parlamentului
European şi al Consiliului din 26 mai 2003 privind instituirea unui nomenclator
comun al unităţilor teritoriale de statistică (NUTS) (denumit în continuare
„Regulamentul NUTS”). Articolul 8 are următorul text:
„Raportare
La
trei ani de la intrarea în vigoare a prezentului regulament, Comisia prezintă
Parlamentului European şi Consiliului un raport cu privire la aplicarea
acestuia.
2. Acţiuni incluse în raport
Prezentul
raport include toate acţiunile întreprinse pentru punerea în aplicare a Regulamentului
NUTS. Prima acţiune de punere în aplicare a fost efectuată în 2003 în urma
adoptării regulamentului. Nomenclatorul NUTS se actualizează la un interval de
trei ani, în conformitate cu prevederile regulamentului. Această operaţiune
importantă a avut loc spre sfârşitul anului 2006. Prezentul raport a fost
programat în aşa fel, încât să permită o analiză în întregime.
Nomenclatorul
NUTS este cadrul de referinţă pentru toate statisticile regionale din UE. Prin
urmare, este pertinentă întocmirea unui raport cu privire la furnizarea de
statistici regionale din statele membre către Comisie, mai exact către
Eurostat.
În
conformitate cu articolul 2 alineatul (5), s-a luat în considerare aspectul ca
Regulamentul NUTS să continue să acopere trei niveluri teritoriale sau dacă să
se adauge mai multe niveluri. Comisia a înaintat o comunicare Parlamentului
European şi Consiliului privind acest aspect, conform cerinţelor.
La 1
mai 2004 zece ţări au aderat la Uniunea Europeană. Regulamentul NUTS a fost
modificat în vederea acoperirii acestor zece noi state membre şi acest proces
este inclus în raport.
În
cele din urmă, normele Regulamentului NUTS servesc ca şi orientări în
discuţiile cu ţările candidate cu privire la nomenclatorul regional.
3. Punerea în aplicare în bazele de date Eurostat
3. Punerea în aplicare în bazele de date Eurostat
Eurostat deţine date
regionale în două domenii: o bază de date de producţie, în care se stochează
datele pentru validare şi în care se calculează coeficienţii sau alţi
indicatori derivaţi şi o bază de date de diseminare, disponibilă on-line pe
site-ul internet al Eurostat. Statisticile sunt disponibile tuturor gratuit, cu
excepţia cazurilor în care există motive specifice de restricţie a diseminării
datelor.
În urma adoptării, ambele
baze de date au fost actualizate cu codurile NUTS 2003. Întrucât se diseminează
doar datele cu privire la regiunile existente, orice cod dispărut în 2003 a
fost eliminat din baza de date. Statisticile legate de codurile la care s-a
renunţat, au fost, pe cât posibil, mutate sau schimbate în baza de date cu noile
coduri NUTS.
Bazele de date ale
Eurostat au fost schimbate de la versiunea anterioară (NUTS 1999, bazată pe un
acord informal) la versiunea 2003 a NUTS, la 20 noiembrie 2003.
Începând cu 2003 codul
NUTS a fost redefinit, astfel încât să aibă aceeaşi lungime pentru toate
regiunile aflate la acelaşi nivel NUTS, ceea ce nu a fost cazul înainte.
Aceasta este o îmbunătăţire operaţională, înlesnind identificarea şi
clasificarea regiunilor NUTS în tabelele statistice.
4. Statistici
regionale
Statele membre prezintă
statistici regionale Eurostatului pe diferite domenii, în conformitate cu
nomenclatorul NUTS. După validare, aceste date sunt diseminate on-line pe
site-ul internet al Eurostat.
În anumite domenii,
statele membre au obligaţia legală de a furniza date regionale, în timp ce în
altele, datele sunt furnizate pe baza unor acorduri informale. Cele mai multe
date se culeg la nivelul NUTS 2. La nivelul mai detaliat NUTS 3 se furnizează
un număr redus de tabele.
În urma oricărei schimbări
a clasificării regionale, se solicită statelor membre să recalculeze datele pe
baza noului nomenclator. În 2003, NUTS a suferit schimbări în cinci din cele 15
state membre UE. Prin urmare, se poate verifica dacă aceste ţări au furnizat
date istorice cu privire la regiunile noi definite în 2003.
În cazul în care regiunile
au fost unite, a fost relativ simplu să se adune statisticile pentru noua
regiune NUTS. În cazul în care o regiune a fost divizată sau graniţele între
regiuni au fost mutate, a fost imposibil ca Eurostat să recalculeze pe baza
datelor disponibile. S-a solicitat statelor membre în cauză să prezinte date
recalculate, în măsura în care acest lucru a fost posibil. În cazul anchetelor
prin sondaj, recalcularea retrospectivă a datelor regionale este deseori
imposibilă, întrucât ancheta, inclusiv dimensiunea sondajului în fiecare
regiune (veche), este astfel concepută, încât nu permite recalculări. Prim
urmare, apariţia diferenţelor în baza de date după schimbările regiunilor NUTS
este inevitabilă.
A se reţine faptul că
datele regionale ale recensământului populaţiei şi al locuinţelor 2000/2001 au
fost colectate pe baza nomenclatorului regional în vigoare la momentul
efectuării recensământului (atât în statele membre vechi, cât şi în cele noi).
Eurostat a încercat să recodifice aceste date în conformitate cu NUTS actual
(2003). Acest lucru a fost posibil în cele mai multe cazuri. În unele cazuri,
s-a solicitat biroului statistic din ţara în cauză să furnizeze tabele
revizuite, recalculate pe baza nomenclatorului regional din 2003.
5. Niveluri NUTS suplimentare
Nomenclatorul
NUTS cuprinde trei niveluri ierarhice. În conformitate cu articolul 2 alineatul
(5) din Regulamentul NUTS, Comisia trebuie să prezinte o comunicare
Parlamentului European şi Consiliului privind posibilitatea de a introduce
niveluri mai detaliate în Regulamentul NUTS. În urma discuţiilor cu statele
membre privind acest aspect, Comisia a prezentat o comunicare (COM(2005) 473),
care a avut următoarele concluzii:
Comisia
a concluzionat că, în stadiul actual, nu trebuie avute în vedere niveluri
suplimentare pentru nomenclatorul regional în cadrul Regulamentului NUTS.
Eforturile trebuie concentrate asupra informaţiilor statistice disponibile la
nivelurile NUTS existente, în vederea consolidării acestora în UE extinsă la 25
de state membre, precum şi asupra ameliorărilor calităţii şi obţinerii de date
regionale suplimentare necesare în scopuri politice.
De
asemenea, la nivel informal, armonizarea LAU (unităţi administrative locale)
nivel 1 (care stă la baza nivelului 3 NUTS) ar trebui sprijinită activ de către
Comisie la scară europeană. Acest lucru va implica un schimb intensiv de opinii
între birourile de statistică, încurajat şi sprijinit de Comisie, precum şi
dezvoltarea unor orientări pentru armonizarea conceptelor şi definiţiilor
regiunilor la nivelul LAU 1.
Se
propune reevaluarea situaţiei în viitor. O dată corespunzătoare posibilă ar fi
după 2008.
6. Extinderea UE
Extinderea
UE cu zece noi state membre la 1 mai 2004 a făcut necesară modificarea anexelor
1-3 la Regulamentul NUTS în vederea acoperirii celor 25 de state membre.
Parlamentul
European şi Consiliul au adoptat în 2005 un regulament de modificare. Datorită
numărului ridicat de ţări în cauză, procedura de adoptare a acestui regulament
de modificare a necesitat timp îndelungat şi efort sporit. Unele dintre noile
state membre au făcut propuneri de modificare a regiunilor NUTS foarte târziu
(aprilie 2004). Cu toate acestea, toate propunerile au fost luate în
considerare.
Unele
ţări în curs de aderare au adoptat legislaţia naţională proprie cu privire la
nomenclatorul statistic. Această legislaţie nu se referă la structura
administrativă regională a ţării, ci reprezintă nomenclatorul statistic care
reflectă NUTS. Această legislaţie la nivel naţional este de prisos, deoarece
Regulamentul NUTS se aplică direct în toate statele membre. Pe lângă aceasta,
experienţa Comisiei a dovedit că astfel de legislaţii „paralele” privind
nomenclatorul pentru statisticile regionale complică lucrurile. În special, în
cazul în care Comisia este obligată să schimbe nomenclatorul regional în
vederea alinierii la obligaţiile legale şi politica UE, statele membre sunt
obligate să revoce legislaţia la nivel naţional. În viitor, ţărilor candidate
li se va recomanda să nu adopte o astfel de legislaţie
3 Regulament (CE) nr.
1888/2005 al Parlamentului European şi al Consiliului din 26 octombrie 2005 de
modificare a Regulamentului (CE) nr. 1059/2003 privind instituirea unui
nomenclator comun al unităţilor teritoriale de statistică în urma aderării
Republicii Cehe, Estoniei, Ciprului, Letoniei, Lituaniei, Ungariei, Maltei,
Poloniei, Sloveniei şi Slovaciei la Uniunea Europeană (JO L 309, 25.11.2005, p.
1).
5. PROCESUL
DE ACTUALIZARE A REGULAMENTULUI NUTS
Articolul
5 din Regulamentul NUTS prevede modalitatea de actualizare a nomenclaturii
NUTS. Cu toate acestea, abordarea fundamentală este de a menţine nomenclatorul
NUTS stabil, pe cât posibil, în vederea evitării de întreruperi ale seriilor
cronologice de statistică.
Schimbările
nomenclatorului NUTS sunt limitate la o frecvenţă de trei ani maximum. O
excepţie la această limită este permisă doar în cazul unei reorganizări
administrative complete într-un stat membru. Furnizarea în continuare de
statistici pe baza unui nomenclator regional ieşit din uz în aceste condiţii ar
fi imposibilă sau foarte laborioasă pentru biroul de statisticădin ţara în
cauză. Excepţia mai este permisă în cazul unor schimbări minore la graniţele
regionale: schimbările de graniţe care determină schimbarea a mai puţin de 1%
din populaţie în cea mai mică regiune implicată nu trebuie tratate ca şi
actualizări ale nomenclaturii NUTS.
Din
iunie 2003 nu a avut loc nicio reorganizare, conform prevederilor articolului 5
alineatul (4), în niciun stat membru. S-au înregistrat schimbări minore la
graniţele dintre regiunile NUTS.
Moratoriul
de trei ani privind schimbările nomenclatorului NUTS înseamnă că prima revizie
a fost posibilă în 2006. Comisia trebuie să facă propuneri cu privire la
actualizarea nomenclatorului NUTS pe baza informaţiilor furnizate de statele
membre, luând în considerare nevoile politice ale departamentelor Comisiei,
astfel încât acestea să fie adoptate „în a doua jumătate a anului
calendaristic”. În cadrul întâlnirilor regulate ale grupului de lucru Eurostat
privind statisticile regionale şi urbane în 2005 s-au finalizat, împreună cu
statele membre, întregul proces de
revizie şi procedura de notificare a Comisiei de către statele membre cu privire la schimbările
nomenclatorului NUTS. În practică, revizia nomenclatorului implică numai o
modificare a anexelor la regulament.
În
general, având în vedere faptul că Regulamentul NUTS se referă la statistici,
responsabilitatea de coordonare şi gestionare a nomenclatorului regional revine
fiecărui birou de statistică din fiecare stat membru. Cu toate acestea, statele
membre trebuie să notifice oficial Comisia cu privire la orice schimbare
propusă, printr-o scrisoare din partea reprezentanţei permanente la UE.
În
urma procesului menţionat anterior, au fost propuse modificări ale
nomenclatorului regional european (NUTS) în următoarele 12 state membre:
Belgia, Republica Cehă, Danemarca, Germania, Spania, Italia, Ţările de Jos, Polonia,
Finlanda, Slovenia, Suedia şi Regatul Unit. Numai Danemarca, Slovenia şi Suedia sunt
afectate în întregime; în celelalte ţări, schimbările sunt limitate la regiuni selectate.
Reviziile propuse de Portugalia nu au fost acceptate de Comisie, întrucât s-a considerat că acestea
contravin prevederilor regulamentului.
Noul nomenclator NUTS se va aplica datelor furnizate
începând cu 1 ianuarie 2008. Începând cu această dată, datele statistice furnizate trebuie să fie
în conformitate cu noul nomenclator NUTS 2006.
Cu ocazia întâlnirii din 16 noiembrie 2006, Comitetul pentru
programul statistic a aprobat un proiect de regulament al Comisiei în temeiul procedurii de
„comitologie”.
La 5 decembrie 2006, proiectul de regulament a fost înaintat
Parlamentului European, în conformitate cu dreptul de control al acestuia (articolul 4
din Decizia 1999/468/EC a Consiliului), iar la 1 februarie 2007 a fost adoptat de
Comisie
7. REZUMAT
În general, procesul de revizie a nomenclatorului regional
s-a desfăşurat corespunzător, însă sunt necesare anumite schimbări procedurale pentru
următoarea revizie din 2009. În primul rând, în vederea asigurării că intenţia fiecărui stat membru
este absolut clară, se va solicita un răspuns specific de la fiecare stat membru, urmând ca acesta
să indice clar cazul în care nu intenţionează să facă o revizie. Astfel se vor evita
problemele cu privire la claritatea intenţiilor lor în viitor. În al doilea rând, un aspect şi mai
important, în temeiul reviziei „procedurii de comitologie”, în special privind prelungirea perioadei de
timp alocate „dreptului de control” al Parlamentului European, procesul de revizie va trebui
iniţiat mult mai devreme, iar data limită trebuie ajustată corespunzător.
8. Ţările
candidate
Din mai 2004 cinci ţări
candidate au purtat discuţii cu Eurostat cu privire la nomenclatorul regional
de statistici. Atâta timp cât acestea au statutul de ţară candidată, se va
stabili un nomenclator al „regiunilor statistice” în vederea înlesnirii
colecţionării de statistici regionale comparabile pe parcursul întregului
proces de aderare. Pentru a stabili aceste regiuni şi pentru a evalua
schimbările propuse, Eurostat ia în considerare prevederile Regulamentului
NUTS, în special pragurile demografice menţionate la articolul 3 alineatul (2).
Bulgaria şi România au
căzut de acord asupra regiunilor statistice înainte de aprobarea Regulamentului
NUTS în 2003. Unele dintre acestea nu erau în totalitate în conformitate cu
regulamentul (articolul 3 alineatul (2)). Pe parcursul pregătirii lor pentru
aderare, Eurostat a purtat discuţii detaliate cu Bulgaria şi România în vederea
alinierii regiunilor statistice din aceste ţări la prevederile Regulamentului
NUTS. În cazul României, programele de pre-aderare pentru sprijinul regional
ale Comisiei, bazate pe definiţiile provizorii ale regiunilor statistice
nivelul 2, s-au opus oricărei revizii imediat după aderare, în special pentru a
asigura statistici regionale comparabile care să acopere perioadele de pre- şi
post-aderare. Acest aspect va fi analizat în cadrul următoarei runde de
actualizare.
În temeiul Pactului de
stabilitate şi asociere, Croaţia a trebuit să introducă un nomenclator
statistic regional şi în acest scop a făcut o serie de propuneri. Primele două
au fost respinse de către Comisie deoarece regiunile la nivelul 2
(neadministrative) nu îndeplineau criteriile privind dimensiunea menţionate la
articolul 3 alineatul (2) din Regulamentul NUTS. Cea de-a treia propunere a
fost acceptată de Comisie, însă ulterior, retrasă de Croaţia. De atunci a mai
fost trimisă încă o propunere acceptată de Comisie.
Fosta Republică Iugoslavă a
Macedoniei a trimis Comisiei două propuneri pentru nomenclatorul statistic
regional. Ambele cuprindeau o serie de regiuni neadministrative la nivelul 3,
una dintre ele fiind prea mică pentru a îndeplini cerinţele articolului 3
alineatul (5). Criteriile pentru unităţile neadministrative sunt mai
restrictive decât cele pentru regiunile
4 . Regulamentul (CE) nr. 105/2007
al Comisiei din 1 februarie 2007 de modificare a anexelor la Regulamentul (CE)
nr. 1059/2003 privind instituirea unui nomenclator comun al unităţilor
teritoriale de statistică (NUTS) (JO L 39, 10.2.2007, p. 1).administrative.
Prin urmare, ambele propuneri au fost respinse de Comisie pe baza articolului 3
alineatul (2).
Turcia
încheiase deja un acord provizoriu privind regiunile statistice înainte de
intrarea în vigoare a Regulamentului NUTS în 2003. Nomenclatorul final al
regiunilor NUTS care urmează să fie adoptat imediat după aderare, face, în
continuare, obiectul negocierilor şi acordurilor în cadrul procesului de
aderare.
9. Alte ţări şi teritorii
Acordul
privind Spaţiul Economic European nu se aplică statisticilor regionale.
Islanda, Liechtenstein şi Norvegia iau în considerare criteriile stabilite în
Regulamentul NUTS, însă nu au nicio obligaţie legală. Acordul dintre UE şi
Elveţia nu acoperă statisticile regionale în anumite domenii.
Ocazional,
Eurostat a primit cereri de la anumiţi utilizatori cu privire la date regionale
pentru ţări sau teritorii terţe, care se bazează pe un nomenclator similar cu
cel NUTS. Eurostat nu a reuşit să satisfacă astfel de cereri în ciuda nevoilor
semnalate prin iniţiative UE, precum programele Socrates, „Interreg” sau
politica regională.
·
Programul Socrates, administrat de
Direcţia Generală Educaţie şi Cultură, prevede un nomenclator regional în
ţările CARDS din Balcanii de Vest şi în teritoriile de peste mări ale statelor
membre (Decizia 2001/822/EC a Consiliului din 27 noiembrie 2001 privind
asocierea ţărilor şi teritoriilor de peste mări la Comunitatea Europeană).
·
Programele „Interreg” se referă la
frontierele externe ale UE şi includ regiuni din ţări precum Ucraina, Moldova
sau Rusia. Întrucât nu există regiuni NUTS în aceste ţări, regiunile eligibile
pentru acest program au fost definite ad hoc.
·
Din punct de vedere geografic,
Regulamentul NUTS se aplică teritoriului economic definit în Regulamentul
SEC(95) (punctele 2.05 şi 13.07) , excluzând astfel din nomenclatorul NUTS
anumite teritorii specifice, cum ar fi Gibraltar sau Muntele Athos.
10. Diseminarea
Lista
completă a regiunilor, inclusiv a codurilor şi denumirilor, este disponibilă pe
serverul nomenclatorului RAMON pe site-ul internet al Eurostat. Astfel,
informaţiile cu privire la nomenclatorul NUTS sunt disponibile publicului larg.
Pe lângă lista regiunilor, site-ul internet include texte
introductive şi explicative despre NUTS şi două hărţi care indică graniţele
regiunilor. Link-ul pentru pagina de întâmpinare este:
În
2003, Eurostat a publicat o broşură care conţine nomenclatorul NUTS şi hărţi
ale regiunilor. Aceasta a fost urmată de o versiune revizuită, în 2004,
conţinând toate regiunile NUTS din UE-25. Copii ale acestei broşuri au fost
distribuite în cadrul Eurostat, precum şi statisticienilor
5 Regulament (CE) nr. 2223/96 al
Consiliului din 25 iunie 1996 privind sistemul european de conturi naţionale şi
regionale din Comunitate (JO L 310, 30.11.1996, p. 1). din statele membre, care
sunt principalele persoane de contact ale Eurostat pentru statistici regionale.
Broşurile sunt disponibile şi în format PDF pe site-ul internet al Eurostat:
Cu ocazia întâlnirilor
grupurilor de lucru privind sistemul statistic european, principalul forum de
discuţii cu birourile de statistică din statele membre despre NUTS, Eurostat a
prezentat de mai multe ori nomenclatorul NUTS şi normele acestuia, în special
schimbările NUTS-ului. Grupurilor de lucru şi membrilor anumitor DG ale
Comisiei li s-au oferit, de asemenea, prezentări pe alte teme (de exemplu
sisteme şi statistici geografice de informare, statistici demografice,
turistice şi de transport).
11. Concluzii
Regulamentul NUTS este
operaţional în cadrul sistemului statistic european şi serveşte scopului său
principal ca şi cadru pentru statistici regionale la nivel european.
Motivul 8 din Regulamentul
NUTS subliniază intenţia de a menţine stabilitatea nomenclatorului NUTS. În
anumite domenii ale statisticilor regionale, orice schimbare a nomenclatorului
NUTS creează probleme semnificative pentru menţinerea şi recalcularea datelor
statistice. Din această cauză, Comisia a abordat restrictiv propunerile de
schimbare a regiunilor NUTS.
Cererea de adăugare a mai
multor niveluri de regiuni la Regulamentul NUTS a fost investigată în
profunzime, incluzând consultări cu statele membre. S-a prezentat o comunicare
Parlamentului European şi Consiliului pe această temă. Concluzia a fost că, la
această dată, nu trebuie adăugat niciun nivel Regulamentului NUTS. Acest aspect
va fi analizat din nou după 2008.
În cadrul discuţiilor cu
ţările candidate, s-a făcut referire la prevederile Regulamentului NUTS în
vederea încurajării acestor ţări de a-şi alinia propunerile la nomenclatorul
regional european mult mai armonizat.
Revizuirea Regulamentului
NUTS s-a desfăşurat fără dificultăţi, însă se vor face schimbări minore pentru
consolidarea acestui proces la runda de revizie din 2009.
OBS:
Mai multe detalii , noi se pot vedea și în site-ul Ș
http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/nuts_nomenclature/introduction
Aici se poate vede că există mai multe tipuri de regiuni, vezi clasificarea:
The current NUTS classification valid from 1 January 2012 until 31 December 2014 lists 97 regions at NUTS-1, 270 regions at NUTS-2 and 1294 regions at NUTS-3 level. Due to the accession of Croatia on 1 July 2013 the NUTS classification was extended by 1 NUTS-1, 2 NUTS-2 and 21 NUTS-3 regions.
După cum se poate citi clasificarea actuală pentru NUTS este valabil până la data de 31 decembrie 2014!!!
Această arată că si guvernanții noștrii trebuie să se grăbească cu definriea noilor euroregiuni.
Desigur există și euroregiuni cu tentă autonomistă și chiar există câteva euroregiuni NUTS-2 care au fost create și acceptate pe criterii etnice!!! Vezi Bolzano și Trento din Italia (vezi tabelul alăturat)
OBS:
Mai multe detalii , noi se pot vedea și în site-ul Ș
http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/nuts_nomenclature/introduction
Aici se poate vede că există mai multe tipuri de regiuni, vezi clasificarea:
The current NUTS classification valid from 1 January 2012 until 31 December 2014 lists 97 regions at NUTS-1, 270 regions at NUTS-2 and 1294 regions at NUTS-3 level. Due to the accession of Croatia on 1 July 2013 the NUTS classification was extended by 1 NUTS-1, 2 NUTS-2 and 21 NUTS-3 regions.
După cum se poate citi clasificarea actuală pentru NUTS este valabil până la data de 31 decembrie 2014!!!
Această arată că si guvernanții noștrii trebuie să se grăbească cu definriea noilor euroregiuni.
Desigur există și euroregiuni cu tentă autonomistă și chiar există câteva euroregiuni NUTS-2 care au fost create și acceptate pe criterii etnice!!! Vezi Bolzano și Trento din Italia (vezi tabelul alăturat)