[Grațian Mihăilescu, consultant, publicist, activist, expert în politici interne și externe, dezvoltare regională, relații internaționale și studii europene]
"Sunt unul dintre promotorii ideii de regionalizare și descentralizare și consider că un asemenea proces bine realizat poate duce la o reformă a administrației, la o eficientizare a funcționarii acesteia, la o dezvoltare regională, la reducerea disparităților economice, la implicarea activă a cetățenilor (nivelul decizional fiind adus mai aproape de nevoile lor), pentru promovarea principiului subsidiarității (unul dintre principiile de bază ale UE) și nu în ultimul rând la o absorbție mai bună a fondurilor europene" (http://pcmcluj.blogspot.ro/2015/01/gratian-mihailescu-regionalizare-si.html).
Acesta este discursul pe care Grațian Mihăilescu, specialist în dezvoltare regională, îl expune la toate evenimentele la care participă, ori de câte ori are ocazia.
Din păcate, proiectul său de reformă a regionalizării, după modelul de succes implementat în Polonia a rămas fără ecou, fiind blocat de fiecare dată de interesele "superioare" ale politicienilor din România.
Firește, Bucureștiul își dorește ca întreaga putere politică și administrativă să rămână la centru, de unde putem fi "controlați" cel mai bine.
Astfel, în timp ce alte state post-comuniste, care acum 10 ani se aflau la același nivel de dezvoltare cu cel al României au implementat de mult o reformă a regionalizării extrem de eficientă prin care regiunile lor au devenit autonome, au dobândit personalitate juridică, le-au fost atribuite denumiri specifice care în timp au devenit brand-uri regionale de țară, au negociat direct cu Comisia Europeană valoarea fondurilor europene atribuite dezvoltării regionale pe care ulterior și le-au gestionat singure, în România toate aspectele dezvoltării sunt gestionate la centru, într-un mod din ce în ce mai ineficient.
Această petiție a fost realizată cu scopul de a colecta semnături pentru redeschiderea negocierilor privind implemetarea unui proces eficient de regionalizare în România, care să ducă în primul rând la o absorbție mai bună și mai ales mai eficientă a fondurilor europne (ținând cont de faptul că fiecare regiune în parte își cunoaște mult mai bine nevoile decât ar putea să o facă vreodată Guvernul Central).
Petiția susține regionalizarea administrativă a statului românesc și nu are nicio legătură cu regionalismul politic exacerbat (http://contributors.ro/administratie/regionalizarea-clarificarea-unui-concept/).
Petiția se adresează tuturor românilor care își doresc o țară ca afară, care mai cred în România și care își doresc ca ea să se dezvolte cu adevărat, după mai bine de 10 ani de integrare europeană.
Ne propunem să strângem 968 583 de semnături (5% din populația României) pentru a putea propune acest proiect Ministerului Dezvoltării Regionale, Administrației Publice și Fondurilor Europene (MDRAPFE).
"România are nevoie de descentralizare și regionalizare pentru transparență, responsabilitate, eficiență, guvernare multi-level și competitivitate. România are nevoie ca principiul subsidiarității să funcționeze și are nevoie cu adevărat ca procesul decizional să se realizeze de jos în sus. România are nevoie de o schimbare administrativă [...] pentru a face față cu succes viitoarelor politici de dezvoltare ale UE". [Grațian Mihăilescu, Pledoarie pentru regionalizarea României]
Drd. Anamaria Loredana Ianoși, Universitatea Babeș-Bolyai Cluj-Napoca, Facultatea de Studii Europene Contactați autorul petiției
Observaţia Redacţiei:
Problema regionalizării nu se v-a rezolva cu vreo petiţie, pe care ar trebui prezentat MDRAFE-ului nici în data când a fost pregătit pentru semnare în primul rând pentru că regiunile trebuie formate în baza normelor unităţii teritoriale statistice(NUTS). In conformitate cu aceste norme "unitatea de bază" este judeţul, care face obiectul NUTS3. Mai multe judeţe adică unitate NUTS3 pot forma o unitate mai superioară NUTS2 , care este "regiunea". Mai multe "regiuni" pot forma o altă unitate superioară NUTS1, care este "macroregiunea"
Dar şi judeţul adică unitatea administrativă NUTS3 se poate compune din unităţi inferioare zis "microregiune" adică NUTS4. Ultima unitate NUTS5 sunt localităţile.
In conformitate cu normele europene NUTS1, NUTS2 şi NUTS3 întră în jurisdicţia UE iar NUTS4 şi NUTS5 în sfera guvernelor ţărilor componente.
Deci, dacă vorbim de "regiuni" nu putem uita că formarea acestei unităţi se face cu voinţa locuitorilor lui. Aşa se procedează în UE şi nu vreun partid sau un guvern face "rearanjarea de sus în jos" ci invers "de jos în sus" cu ajutorul şi cu voinţa locuitorilor acelui regiuni.
De aceea ideea "regionalizare" relansată de domnul Dragnea, a fost doar praf aruncat în ochii noştrii ca să poate pregăti terenul pentru alte lucruri şi interese. Pentru că relansarea s-a făcut odată cu aşa zisă ideea de "descentralizare" a făcut să încurce şi nici decum să rezolve problemele la "regionalizare". Atunci când domnul amintit încă conducea ministerul mai sus amintit se putea constata că în site-ul ministerului nici o informaţie despre acest fel de activitate nu apară! Iar specialiştii comisiei regionalizării - creat de ministrul de atunci - asistau defapt la o paradă de regionalizare-descentralizării.
Ca să înţeleagă cititorii: pentru crearea unei regiuni nu se cere o anumită lege sau schimbarea vreunei legi, ci doar de o hotărire a guvernului pentru ca pe lângă judeţe - o unitate administrativă - să aibă şi "regiunile"NUTS2 un rol administrativ, o conducere - de regulă ales - cu un rol bine definit de coordonator al planurilor de dezvoltare ale judeţelor , cu responsabilităţi şi cu dreptul de a putea derula proiectele proprii de importanţă regională(NUTS2).
Fără aceste "drepturi" "regionalizare" rămâne doar o unitate NUTS gol cu o oarecare reprezentativitate şi date statistice, care sunt folosite pentru proiecte în analizele SWOT.
Date statistice care trebuie să ateste că în regiunea respectivă PIB-ul pe cap de locuitor este sub valoarea de 75 % a celui UE, deci poate derula proiecte de dezvoltare cu ajutorul fondurilor UE...
Altfel nu există premise de dezvoltare regională iar fondurile UE curg aiurea şi mai de grabă către firme căpuşe...
Faptul că există deja o serie de organisme - impuse de UE - dar, care funcţionează, doar la un sfert din capacitate arată că regiunile teritoriale statistice create şi predate la UE încă din 1997 nu au fost bine gândite încă de la început sau - ce ar fi mai rău - special au fost gândite să servească "centrul" şi nu pe ele însăşi!!! Vă rog să observaţi că şi POR-ul , adică Program Operativ Regional foloseşte doar centrului prin faptul că este conceput pentru toată ţară şi nu pentru regiuni.
De aceea petiţia online nu ar avea mare trecere şi nici valoare... Civicul Ardelean.
Observaţia Redacţiei:
Problema regionalizării nu se v-a rezolva cu vreo petiţie, pe care ar trebui prezentat MDRAFE-ului nici în data când a fost pregătit pentru semnare în primul rând pentru că regiunile trebuie formate în baza normelor unităţii teritoriale statistice(NUTS). In conformitate cu aceste norme "unitatea de bază" este judeţul, care face obiectul NUTS3. Mai multe judeţe adică unitate NUTS3 pot forma o unitate mai superioară NUTS2 , care este "regiunea". Mai multe "regiuni" pot forma o altă unitate superioară NUTS1, care este "macroregiunea"
Dar şi judeţul adică unitatea administrativă NUTS3 se poate compune din unităţi inferioare zis "microregiune" adică NUTS4. Ultima unitate NUTS5 sunt localităţile.
In conformitate cu normele europene NUTS1, NUTS2 şi NUTS3 întră în jurisdicţia UE iar NUTS4 şi NUTS5 în sfera guvernelor ţărilor componente.
Deci, dacă vorbim de "regiuni" nu putem uita că formarea acestei unităţi se face cu voinţa locuitorilor lui. Aşa se procedează în UE şi nu vreun partid sau un guvern face "rearanjarea de sus în jos" ci invers "de jos în sus" cu ajutorul şi cu voinţa locuitorilor acelui regiuni.
De aceea ideea "regionalizare" relansată de domnul Dragnea, a fost doar praf aruncat în ochii noştrii ca să poate pregăti terenul pentru alte lucruri şi interese. Pentru că relansarea s-a făcut odată cu aşa zisă ideea de "descentralizare" a făcut să încurce şi nici decum să rezolve problemele la "regionalizare". Atunci când domnul amintit încă conducea ministerul mai sus amintit se putea constata că în site-ul ministerului nici o informaţie despre acest fel de activitate nu apară! Iar specialiştii comisiei regionalizării - creat de ministrul de atunci - asistau defapt la o paradă de regionalizare-descentralizării.
Ca să înţeleagă cititorii: pentru crearea unei regiuni nu se cere o anumită lege sau schimbarea vreunei legi, ci doar de o hotărire a guvernului pentru ca pe lângă judeţe - o unitate administrativă - să aibă şi "regiunile"NUTS2 un rol administrativ, o conducere - de regulă ales - cu un rol bine definit de coordonator al planurilor de dezvoltare ale judeţelor , cu responsabilităţi şi cu dreptul de a putea derula proiectele proprii de importanţă regională(NUTS2).
Fără aceste "drepturi" "regionalizare" rămâne doar o unitate NUTS gol cu o oarecare reprezentativitate şi date statistice, care sunt folosite pentru proiecte în analizele SWOT.
Date statistice care trebuie să ateste că în regiunea respectivă PIB-ul pe cap de locuitor este sub valoarea de 75 % a celui UE, deci poate derula proiecte de dezvoltare cu ajutorul fondurilor UE...
Altfel nu există premise de dezvoltare regională iar fondurile UE curg aiurea şi mai de grabă către firme căpuşe...
Faptul că există deja o serie de organisme - impuse de UE - dar, care funcţionează, doar la un sfert din capacitate arată că regiunile teritoriale statistice create şi predate la UE încă din 1997 nu au fost bine gândite încă de la început sau - ce ar fi mai rău - special au fost gândite să servească "centrul" şi nu pe ele însăşi!!! Vă rog să observaţi că şi POR-ul , adică Program Operativ Regional foloseşte doar centrului prin faptul că este conceput pentru toată ţară şi nu pentru regiuni.
De aceea petiţia online nu ar avea mare trecere şi nici valoare... Civicul Ardelean.