Nu de mult - la începutul anului
2014 - a apărut o lucrare tipărit de Napoca Star sub forma unei caieţel de 24
de pagini în care autorul ar vrea să demonstreze că promisiunile unor persoane
fizice nu poate obliga statul să se ţine de cuvânt şi să ofere minorităţile
naţionale alte drepturi civice şi chiar autoguvernare.
Dacă s-au adunat cca 100.000 de oameni la Alba Iulia şi au luat o hotărâre
în urma căruia s-a putut realiza unirea Ardelalului cu Ţară Mamă, asta ar fi
fost numai un act politic?
Dacă în actul pregătit şi votat cu unanimitate atunci actul acele ar avea,
doar o valoare politică?
Actul are denumirea de REZOLUŢIE în care cei care au conceput responsabil
şi cu multă atenţie şi bună intenţie, atunci nepoţii acelora nu mai trebuie să
accepte ce s-a votat de către o masă de oameni – care erau delegate ca şi reprezentanţii
altor milioane de confraţi, pentru a se hotări vreerea unei părţi ale
populaţiei ardelene, părţi care defapt reprezenta o majoritate naţională.
Deci ar trebui să se facă distincţie dintre promisiuni şi ceeace credeau cei care au conceput şi votat Rezoluţia de la Alba Iulia. Ulterior putem face critici ce era corect sau ce nu , puteau străbunii noştrii să facă o adunare politică sau nu, însă lucrurile nu se vor schimba doar pentru că unii aşa vor.
Deci ar trebui să se facă distincţie dintre promisiuni şi ceeace credeau cei care au conceput şi votat Rezoluţia de la Alba Iulia. Ulterior putem face critici ce era corect sau ce nu , puteau străbunii noştrii să facă o adunare politică sau nu, însă lucrurile nu se vor schimba doar pentru că unii aşa vor.
REZOLUŢIA trebuie acceptat integral!
Dacă însă se vrea o acceptare al unei părţi atunci s-ar putea să fie pus sub semnul îndoielii intregul document ceeace nu ar fi dorit.
Dacă însă se vrea o acceptare al unei părţi atunci s-ar putea să fie pus sub semnul îndoielii intregul document ceeace nu ar fi dorit.
Autorul aduce o serie de argumente care arată că defapt îl dezavantajează
şi creează o imagine cum că a urcat pe cal, dar în sens invers, însă tocmai
domnia sa nu ştie ce poziţie are.
Dar să luăm pe rând argumentele.
Domnia sa porneşte lucrarea cu o propoziţie al marelui I. Brătianu: “In
chestiuni cele mari, în acele de ordin moral care stăpânesc viitorul unui neam
de care sunt legate interesele lui supreme de onoare şi de naţionalitate, nu
pot fi preţuri de tocmeală”
Cititorul însă ar putea să aibă deja prima nedumerire: cum se face că autodeterminarea este acceptat doar
pentru cei care au fost la Alba Iulia nu şi pentru cei care sunt pe un
teritoriu şi au acelaşi limbă, religii, obiceiuri,etc. cum ar fi maghiari sau
germani?
Cu alte cuvinte la autodeterminarea pot avea dreptul doar cei majoritar şi
nu restul minorităţilor naţionale conlocuitoare!
Deşi se vrea o explicaţie din dreptul internaţional autorul dă cu stângul
în drept pentru că în prima pagină deja atacă frontal populaţia maghiară care
prin conducerea uniunii doreşte drepturi peste limită afirmând că elita politică
trăieşte în simbioză cu cererile excesive produce acţiuni de destabilizare al
democraţiei fragilă din Bazinul Carpatic...
Autorul dezavuează toate formaţiunile politice ale populaţiei maghiare şi
critică presa şi media care ar stă neputincios fără a lua atitudine împotriva
udemereului stând în expectativă...
Istoria însă a arătat că procedura celor 100.000 de delegaţi, reprezentanţi ai
majorităţii din Ardeal a fost corectă şi democratică.
Autorul lucrării însă ori nu are cunoştiinţe depline despre evenimetele
istorice, ori doreşte să se eschiveze, sau doreşte dezinformarea cititorului.
Dar să ne reîntoarcem la Rezoluţie pentru că acolo este dat posibilitatea
unei concilieri tocmai pentru că în teritoriu au apărut grupe de autoapărare -
înarmaţi – care trebuiau dezarmate. Peste acest aspect chiar a apărut alte
formaţiuni statale şi teritoritoriale, care nu erau potrivite(de ex. Republica Bănăţeană. etc.)
Dar să vedem ce este scris în Rezoluţiune:
“II. Adunarea Naţională rezervă teritoriilor
sus indicate (“Transilvania, Banat şi Ţara Ungurească”, adica Partium -n.m.), a autonomie provizorie pînă la întrunirea
Constituantei aleasă pe baza votului universal.
III. În legătură cu aceasta, ca principii fundamentale la
alcătuirea noului Stat Român, Adunarea Naţională proclamă următoarele:
1. Deplină
libertate naţională pentru toate popoarele conlocuitoare. Fiecare popor se va
instrui, administra şi judeca în limba sa proprie prin indivizi din sînul său
şi fiecare popor va primi drept de reprezentare în corpurile legiuitoare şi la
guvernarea ţării în proporţie cu numărul indivizilor ce-l alcătuiesc.
2. Egală
îndreptăţire şi deplină libertate autonomă confesională pentru toate
confesiunile din Stat.
3. Înfăptuirea desăvîrşită a unui regim curat democratic
pe toate terenele vieţii publice. Votul obştesc, direct, egal, secret, pe
comune, în mod proporţional, pentru ambele sexe în vîrstă de 21 de ani la
reprezentarea în comune, judeţe ori parlament.
4. Desăvîrşită libertate de presă, asociere şi întrunire;
liberă propagandă a tuturor gîndurilor omeneşti.
5. Reforma agrară radicală. Se va face conscrierea
tuturor proprietăţilor, în special a proprietăţilor mari. În baza acestei
conscrieri, desfiinţînd fideicomisele şi, în temeiul dreptului de a micşora după
trebuinţă latifundiile, se va da posibilitatea ţăranului să-şi creeze o
proprietate (arător, păşune, pădure) cel puţin atît cît să poată munci el şi
familia lui. Principiul conducător al acestei politici agrare e, pe de o parte,
promovarea nivelării sociale, pe de altă parte potenţarea producţiunii.
6. Muncitorimii industriale i se asigură aceleaşi
drepturi şi avantagii, care sînt legiferate în cele mai avansate state
industriale din apus.
[...]
IX. Pentru
conducerea mai departe a afacerilor naţiunei române din Transilvania, Banat şi
Ţara Ungurească, Adunarea Naţională hotărăşte instituirea unui Mare Sfat Naţional Român, care va avea
toată îndreptăţirea să reprezinte naţiunea română oricând şi pretutindeni faţă
de toate naţiunile lumii şi să ia toate dispoziţiunile pe care le va afla
necesare în interesul naţiunii”
Vezi fotocopia documentului
original:
Dar să ne întoarcem la autorul lucrării, care probabil cunoaşte dar uită, că în Rezoluţia proclamată există un sens democratic şi
pentru alte comunităţi naţionale zis “popoare conlocuitoare”:
Deplină libertate naţională pentru toate popoarele
conlocuitoare. Fiecare popor se va instrui, administra şi judeca în limba sa
proprie prin indivizi din sînul său şi fiecare popor va primi drept de
reprezentare în corpurile legiuitoare şi la guvernarea ţării în proporţie cu
numărul indivizilor ce-l alcătuiesc.
Autorul nu doreşte acceptarea acestei punct pentru că după părerea sa - persoane fizice nu
pot face promisiuni în numele (unui-altui) stat care apoi ar fi obligat să
satisfacă ce s-a promis...
Oare ar fi corect să nu te ţii de promisiuni? Admiţând că Adunarea de la
Alba Iulia a fost doar una politică şi că acolo dacă s-a votat o Rezoluţie, dar dacă se acceptă doar ce este convenabil, se pune sub semnul întrebări însăşi actul de
unire! Pe de altă parte neacceptarea în totalitate a Rezoluţiei ar fi jignire
românilor din Ardeal (ca şi cum nouă ne trebuie doar teritoriu nu şi locuitorii
lui...) Desfiinţarea prin decret regal al “guvernului” Ardealului autonom cu “ajutorul”
şi “miticismele” lui Brătianu la fel s-a jignit atât fruntaşii mişcării
unioniste cât şi ardeleanul de rând ... Drept pentru care unii fruntaşi nu au
participat la încoronarea lui Ferdinand la Alba Iulia.
Autorul face confuzii şi prin faptul că susţine că Marea Unire ar fi doar o
simplă alipire de teritoriu prin dreptul de război al câştigătorului.
Uită că Transilvania era un teritoriu cu multă drepturi autonome! Avea o
Dietă (parlament), care era respectat atât de Austria – deşi ea în 1712 după pacea de la
Satu Mare a anexat Transilvania – cât şi de Ungaria care făcea parte din
Austria.
Această autonomie a Transilvaniei rămas aproape intact şi după formarea
Austro-Ungariei(1867) drept pentru care era necesar hotărirea Dietei Ardealului
pentru unirea cu noua formaţiune statală Austria-Ungaria(1868).
Autorul aduce ca argument atât Pactul de la Bucureşti(1913) – când s-a
obţinut Caudrilaterul - cât şi pactul Sazanov-Diamandi(1915) – când Rusia
acceptă tacit "dreptul" României de a prelua teritoriile de la Austro-Ungaria - când va
fi oportun - teritorii unde există o majoritate românească. Însă ambele
argumente demonstrează doar faptul că exista o dorinţă de acaparare de noi
teritorii, dezavuând profund mişcarea populară pentru unirea cu Ţară.
Interesant este cum foloseşte articolele dreptului internaţional pentru
dobândirea unei teritorii: prin război, ca prada câştigătorului, prin unirea
a două state independente şi prin anexarea unei teritoriu prin autodeterminare.
Autodeterminarea susţinut de fruntaşii europei şi pentru pedepsirea
beligeranţilor, care au pierdut războiul. Cel mai afectat era Austro-Ungaria,
care a pierdut multe teritorii prin formarea unor state sau alipirea
teritoriilor la alte state învecinate
Astfel ajunge la cele spuse de preşedintele Wilson: “Noi dorim să asigurăm pacea lumii
şi să facem să dispară în viitor orice element de tulburare şi pericol”
drept pentru care nu s-ar putea forma un stat nou. Această menţiune era explicit menţionat pentru că nu se dorea un stat sârbesc independent. Lucru convenabil şi lui
Brătianu când lămureşte atât noii parteneri - unioniştii ardeleni - cât şi conducerile
ţărilor câştigătoare, dar despre asta tace autorul în loc de asta se încurcă şi
scrie două propoziţie cu conţinut diferit chiar opozant: “Drepturile Regatului României
asupra provinciilor câştigate nu puteau fi modificate prin nici o hotărire a populaţiei” şi
“Regatul nu era dator să răspundă la hotăririle provinciilor unite cu
acesta”
Prima propoziţie este foarte curios şi pentru faptul că dacă unirea este
acceptat, doar pe baza de autodeterminare atunci pentru ce nu se poate modifica
tot prin vot popular...
După ce face trecerea în revistă toate aşazise argumente trece la atac
frontal impotriva maghiarilor aducând în ajutor vorbele lui N.Iorga : “ungurii
nu au aderat la alipire, nici la rupere, nici mai târziu” Aducând această
propoziţie a lui N.Iorga, autorul
admite că a fost o “alipire” şi nu una de “uniune” prin autodeterminare, ceeace
jigneşte pe toţi ardeleni!
În capitolul IV autorul iar atacă naţionalităţi conlocuitoare şi încearcă să
demonteze argumentul că aceştia sunt plătitori de taxe şi impozite la fel ca majoritari, deci pot avea şi pretenţii. Ca argument spune că şi firmele străine plătesc
impozite dar nu cer autonomie!
Autorul în finalul lucrării pune 10 întrebări dar nu prea obsearvă că de fapt
fuge într-un cerc ca să ajungă la coada proprie.
Chiar pune o întrebare fără rost: când s-a făcut unirea, unde au fost
acelea care azi cer autonomie? Nu au aderat la Marea Unire şi nici nu s-au
scuzat ptr acest lucru...
Arată că nu-i moral să cer autonomie, doar pe bază de etnie.
Desigur mai sunt multe lucruri ce ar fi de dorit să se spune dar ne oprim
aici cu o precizare: Se vede de la o poştă că autorul nu se gândeşte cu creier,
ci cu inima.
Uită că ţara noastră a semnat cu UE o serie de acte unele dintre ele sunt obligatorii. Dintre care putem aminti cel cu formarea şi uniformizarea unităţilor teritoriale de tip NUTS.
Uită că ţara noastră a semnat cu UE o serie de acte unele dintre ele sunt obligatorii. Dintre care putem aminti cel cu formarea şi uniformizarea unităţilor teritoriale de tip NUTS.
NUTS -1 este teritoriu cuprins într-o ţară, NUTS -2 este o (euro)regiune şi
NUTS – 3 un judeţ. Aceste categorii teritoriale sunt OBLIGATORII! Deşi ele sunt
de ordin statistic!
Se mai admit şi altele cum ar fi NUTS-4 pentru o microregiune şi NUTS-5 pentru o localitate.
Se mai admit şi altele cum ar fi NUTS-4 pentru o microregiune şi NUTS-5 pentru o localitate.
Pentru categoriile obligatorii se dau date limite cum ar fi nr. de locuitori
în special pentru NUTS-2. Acest fapt face ca acţiunea - mult trimbiţată - de regionalizare
nu este benevolă!
Conducătorii au semnat la aderare la UE nişte termene, iar pentru formarea
regiunilor euroconforme ultima dată fixată este anul 2015.
Pe timpul guvernului Tăriceanu s-a format cele 7 regiuni (euroconforme au
nu) plus Bucureştiul. Actuala conducere trebuie să finalizeze ce în 2004 alţii
n-au făcut. Lupta absurdă al refuzării formării Ţinutului Secuiesc v-a pierde
teren în graba pentru formarea euroregiunilor. Însă pentru formarea euroregiunilor
nu este necesar schimbarea actualei Constituţii pentru că formarea acestora în
baza teritoriilor judeţene. Judeţele care doresc să se formeze o euroregiune
NUTS-2 nu pot face pe baza unor acorduri conducerilor între judeţe, dar cu păstrarea
numărul minim de locuitori(de la 1 milion la 3,5 milioane). vezi:http://eur-lex.europa.eu/legal-content/HU/TXT/?uri=CELEX:52007DC0287
Regulamentul NUTS este operaţional în cadrul sistemului statistic european
şi serveşte scopului său principal ca şi cadru pentru statistici regionale la
nivel european. Regulamentul (CE) nr.
1059/2003 prevede că : “În general,
având în vedere faptul că Regulamentul NUTS se referă la statistici, responsabilitatea
de coordonare şi gestionare a nomenclatorului regional revine fiecărui birou de
statistică din fiecare stat membru. Cu toate acestea, statele membre trebuie să
notifice oficial Comisia cu privire la orice schimbare propusă, printr-o
scrisoare din partea reprezentanţei permanente la UE”.
Traducând în practică dacă prin vot locuitorii unor judeţe hotăresc să facă
pare dintr-o regiune euroconformă, birou numai coordonează dorinţa lor nu este
necesar o aprobare pentru formarea acestuia. Astfel se inţelege regionalizarea
şi nu printr-o aprobare sau negare!
Regulamentul (CE) nr.
1059/2003 mai prevede că :
Noul nomenclator NUTS se va aplica
datelor furnizate începând cu 1 ianuarie 2008. Începând cu această dată, datele
statistice furnizate trebuie să fie în conformitate cu noul nomenclator NUTS
2006.
Cu ocazia întâlnirii din 16
noiembrie 2006, Comitetul pentru programul statistic a aprobat un proiect de
regulament al Comisiei în temeiul procedurii de „comitologie”.
Regulamentul (CE) nr.
105/2007 al Comisiei din 1 februarie 2007 de modificare a anexelor la
Regulamentul (CE) nr. 1059/2003 privind instituirea unui nomenclator comun al
unităţilor teritoriale de statistică (NUTS) (JO L 39, 10.2.2007, p. 1).
Din mai 2004 cinci ţări
candidate au purtat discuţii cu Eurostat cu privire la nomenclatorul regional
de statistici. Atâta timp cât acestea au statutul de ţară candidată, se va
stabili un nomenclator al „regiunilor statistice” în vederea înlesnirii
colecţionării de statistici regionale comparabile pe parcursul întregului
proces de aderare. Pentru a stabili aceste regiuni şi pentru a evalua
schimbările propuse, Eurostat ia în considerare prevederile Regulamentului
NUTS, în special pragurile demografice menţionate la articolul 3 alineatul (2).
Bulgaria şi România au căzut
de acord asupra regiunilor statistice înainte de aprobarea Regulamentului NUTS
în 2003. Unele dintre acestea nu erau în totalitate în conformitate cu
regulamentul (articolul 3 alineatul (2)). Pe parcursul pregătirii lor pentru
aderare, Eurostat a purtat discuţii detaliate cu Bulgaria şi România în vederea
alinierii regiunilor statistice din aceste ţări la prevederile Regulamentului
NUTS.
În cazul României,
programele de pre-aderare pentru sprijinul regional ale Comisiei, bazate pe
definiţiile provizorii ale regiunilor statistice nivelul 2, (NUTS-2), s-au opus
oricărei revizii imediat după aderare, în special pentru a asigura statistici
regionale comparabile care să acopere perioadele de pre- şi post-aderare.
In consecinţă ţara noastră se obligă este obligată ca până în 2015 se să finalizeze regionalizarea lăsând la o parte orice opoziţie din trecut.
Asta fiind obligatorie formarea unei Euroregiuni statistic (NUTS-2) din
trei judeţe Mureş, Harghita şi Covasna - cu sau fără nume de “Ţinutul Secuiesc” - poate fi făcut cu
votul populaţiei din zonă.