O discuție despre stadiul proiectelor de infrastructură rutieră din Moldova, despre ultimele demersuri pe care asociațiile civice pro-autostradă și pro-dezvoltare le-au avut pentru a reintroduce pe lista priorităților autostrăzile A7 și A8 a avut loc luni, la TVR Iași, cu participarea lui Dorin Dobrincu, președinte al asociației „Mișcarea pentru Dezvoltarea Moldovei”, și a lui Ionel Apostol, preşedintele asociaţiei „Împreună pentru A8”.
În legătură cu impactul unor proiecte de infrastructură asupra regiunii Moldovei și nu numai, Dorin Dobrincu a subliniat faptul că autostrada A8 „nu servește doar interesele Moldovei, servește și interesele estului Transilvaniei și, în același timp, dacă ne gândim la un nivel mai mare, putem spune că servește interesele României pentru că ne-ar ajuta să legăm Republica Moldova mai mult de Uniunea Europeană”.
În ceea ce privește rezultatele demersurilor recente privind repunerea autostrăzii A8 pe lista priorităților naționale, liderii celor două asociații civice și-au exprimat scepticismul că va urma o accelerare a demarării investiției, având în vedere că, potrivit lui Dorin Dobrincu, „oamenii care sunt la putere în acest moment nu vor pune în practică aceste proiecte decât dacă există o presiune majoră dinspre cetățeni asupra lor”.
La rândul său, președintele asociației „Împreună Pentru A8”, Ionel Apostol, a menționat direcțiile de acțiune ale organizațiilor civice din perioada următoare. „Noi va trebui să monitorizăm și de acum încolo acest proiect, inclusiv execuția, inclusiv finanțarea. Trebuie să fim foarte atenți pentru că, din păcate, clasa politică din regiunea noastră nu-și face datoria”, a declarat Ionel Apostol.
O altă temă abordată a fost centralizarea excesivă a statului și perspectiva regională care ar trebui să ghideze acțiunile parlamentarilor din regiune, ale partidelor politice sau ale Executivului de la București atunci când vine vorba de politici publice și dezvoltare.
„România are o mare hibă, este excesiv de centralizată. Sistemul actual, ultracentralizat, în care decizia pentru orice amărât de drum se ia la Ministerul Transporturilor la București ne dezavantajează sistematic ca regiune”, a afirmat Dorin Dobrincu.