2013-10-20

Afacerea Roşia Montană 1, Licenţa de exploatare nr. 47

By  on September 25, 2013
0
Afacerea Roşia Montană -  Licenţa de exploatare nr. 47 şi problemele pe care le ridica  Academia de Studii Economice Bucureşti
afacerea1
Proiectul Roşia Montană este dezvoltat de compania mixtă Roşia Montană Gold Corporation S.A. (RMGC pe scurt),   deţinută în proporţie de 80% de compania canadiană privată Gabriel Resources Ltd. (Gabriel pe scurt), înfiinţată  în 1996 de australianul de origine română Vasile Frank Timiş, şi în proporţie de 19,3% de compania de stat  Minvest.

Minvest a primit în calitate de  titular  licenţa de exploatare nr. 47/1999  a minereurilor auro-argentifere dintr-un  perimetru de circa 1200 ha la   Roşia Montana, prin  H.G. Nr.  458 din 10 iunie 1999, publicată în M.O. Partea I, Nr. 285/21.VI.1999, pentru exploatarea  (începută încă din 1970) de mici dimensiuni  (400.000 tone minereu anual)  din masivul Cetate;  aceeaşi  licenţă a fost acordată  prin Legea Minelor 61/1998, Art. 15  lui  RMGC în calitate de afiliat, ca să facă explorări.  Licenţa  de exploatare nr. 47 a fost transferată    de la Minvest la RMGC ca titular,  Minvest ramânând companie afiliată – prin  Ordinul Agenţiei Naţionale pentru Resurse Minerale (ANRM pe scurt) Nr. 310/9.10.2000,  publicat în M.O. Partea I, Nr. 504/13.X.2000.
Grupul pentru Salvarea Roşiei Montane,  alcătuit din cadre didactice din Academia de Studii Economice din Bucureşti, a luat în  repetate rânduri poziţie în privinţa proiectului Roşia Montană.   Am   semnalat încă din august 2002  că acest proiect trebuie oprit, deoarece nu există argumente privind eficienţa economică şi  socială, etc.  pentru România şi pentru zonă.  Raportul nostru din mai 2003 oferă detalii (www.acad.ro).  De asemenea, Academia Română, în documentul  „Proiectul Roşia Montană – analiza raportului dintre riscuri şi beneficii”, publicat în Academica, Nr. 13-14, 2003,  pag. 77 – 80, demonstrează că „proiectul nu poate fi catalogat drept lucrare de „interes public în beneficiul economic al ţării””.
Guvernul Romaniei, însă, nu a emis nici un  document oficial care să ateste  importanţa  economică şi socială pentru ţară a proiectului Roşia Montană,  şi, la ora actuală, spune că activitatea desfăşurată în cazul proiectului  este legală  şi că etapele următoare sunt condiţionate doar de calitatea  studiului de impact asupra mediului, pe care RMGC l-a depus foarte recent la Ministerul Mediului şi Gospodăririi Apelor  (MMGA pe scurt) (a se vedea răspunsul  domnului secretar de stat din  M.E.C.,  Octavian Băgiu, în Interpelarea nr. 555B/06-10-2005 făcută în Camera Deputaţilor de doamna Graţiela Denisa Iordache).
Deoarece suntem solidari cu opinia profesorului Piso din Cluj-Napoca că  „dacă acest proiect mai este astăzi luat în considerare, împotriva logicii şi bunului simţ, singura explicaţie este corupţia”, un colectiv de cadre didactice  al grupului nostru a continuat cercetările legate de proiect, studiind  cele două legi ale  Minelor,   Legea minelor nr. 61 din 5 martie 1998, publicată  în Monitorul Oficial al României Partea I,  Nr. 113 din 16 martie 1998 şi  Legea minelor 85 din 18 martie 2003,  publicată  în Monitorul Oficial al României Partea I,  Nr. 197 din 27 martie 2003, cu modificările şi normele lor de aplicare.
Am constatat cu surprindere încălcări flagrante -  după părerea noastră – ale acestor două legi tocmai de Autoritatea competentă abilitată pentru aplicarea dispoziţiilor  Legii Minelor,  Agenţia Naţională pentru Resurse Minerale (ANRM pe scurt). ANRM a favorizat astfel compania RMGC în dezvoltarea proiectului minier, MEC a tăcut  şi ne aşteptăm ca, aşa stând lucrurile, MMGA să dea acordul de mediu şi astfel RMGC să treacă la implementarea proiectului său gigantic, în detrimentul interesului naţional. Aceasta este România care vrea să intre în Europa în 2007 !?
***
1) Licenţa de exploatare nr. 47/1999,  pe care se bazează proiectul Roşia  Montană al lui Gabriel,     are – credem noi -  un conţinut ilegal.
Licenţa de exploatare nr. 47 pentru  perimetrul Roşia Montană,  intrată  în  vigoare la 21 iunie 1999,  a fost emisă  lui Minvest.  Textul H.G. Nr. 458 din 10 iunie 1999 care a aprobat-o   nu pomeneşte  decât pe Minvest.  Conţinutul licenţei  însă,  pomeneşte şi de RMGC şi de înţelegerea făcută . Conţinutul licenţei este ilegal din următoarele motive:
a)     Licenţa de exploatare nr. 47/1999  pentru Roşia Montană prevede atât operaţii deexploatare, făcute de Minvest, ca titular, cât şi operaţii de explorare, făcute de RMGC, ca afiliat prin Art. 15.  Acest lucru  este ilegal, deoarece  Legea Minelor  nr. 61/1998  (ca şi Legea Minelor nr.  85/2003)  nu prevede  licenţe mixte,  de exploatare  şi explorare, nu vorbeşte de titular şi afiliat la o licenţă,  ci spune expres, că explorarea  şi exploatarea se realizează prin licenţe exclusive :  Legea 61, Art.  9 (1)  şi  Art. 10 (1) .  Nu se poate face o licenţă mixtă şi pentru că licenţa de explorare este pentru 5 plus  maximum încă 3 ani (Legea 61, Art. 9 (3)), pe când cea de exploatare este pentru minimum  20 ani (Art. 10 (4)).
b)     Operaţiile de exploatare diferă cu totul de cele de explorare. Dacă s-a dat o licenţă de exploatare a zăcământului auro-argentifer, de exemplu,  înseamnă că s-a terminat explorarea pe perimetrul respectiv a acestui zăcământ   şi s-a trecut la exploatarea lui.  Deci, pe un perimetru pe care se face deja exploatare, nu se mai face explorarea aceluiaşi  zăcământ (vezi  precizările din  Art.  25 din Legea  85,  faţă de Art. 15 din Legea 61).
c)     Conform Art. 15 din Legea 61 ( dar nu şi  Art. 25 din Legea 85 !),   puteau şi trebuiau  date  două licenţe separate pe acelaşi perimetru:  o licenţă  de exploatare a zăcământului auro-argentifer,  lui Minvest,  pe 20 ani şi  o licenţă de explorare  tot a zăcământului auro-argentifer, lui RMGC, pentru 5 ani, pentru că titularul licenţei de exploatare, Minvest,  era de acord.    Dar  cei doi au preferat – şi ANRM şi MEC au consimţit – să facă  ingineria – ilegală, credem noi – cu licenţa mixtă de exploatare, pentru motive lesne de înţeles acum.
d)    Dacă Minvest a avut dreptul să ia  direct  licenţa de exploatare nr. 47 prin Art. 46 din Legea 61,  Gabriel (RMGC)  trebuia să treacă prin concurs de ofertă  ca să facă explorare, ca afiliat prin Legea 61,  Art. 15,  conform Art. 9 (1),  ceea ce nu s-a făcut.
e)     În licenţă există prevederea -  ilegală, credem noi -  că Minvest , explicit, răspunde de închiderea vechii mine, în contradicţie cu prevederile legale (Legea 61, Art. 29, alin. (1), lit.  h) si j)  şi   Legea 85,  Art. 39, alin. (1),  lit. i), p), r),s) ), care spun că titularul licenţei  de exploatare (iniţial Minvest, actualmente RMGC, după transferul licenţei) răspunde de închiderea minei: „Toate problemele de mediu aferente activităţilor de extracţie şi procesare trecute, incluzând pe cele legate de viitoarea închidere a exploatării Roşiamin rămân în responsabilitatea Minvest, indiferent cine va deţine calitatea de operator minier in zona respectivă.” ( RMGC, Memoriul de prezentare a proiectului (dec. 2004), pag. 15).
 2)       Transferul Licenţei de exploatare  nr. 47 de la Minvest la RMGC este ilegal şi premeditat – credem noi.
Licenţa de exploatare nr. 47/1999  pentru Roşia Montană prevede  (ilegal, am văzut  la  punctul 1)) atât operaţii de exploatare, făcute de Minvest, ca titular, cât şi operaţii de explorare, făcute de RMGC (de fapt de Gabriel), ca afiliat  prin  Legea 61, Art. 15; deci afiliatul  la licenţa de exploatare 47 face   explorări  şi  deci trebuie să facă explorări şi în urma transferului licenţei !
Transferul Licenţei de exploatare 47 de la Minvest la RMGC,  intrat în vigoare la  13 oct. 2000,  precizează că Minvest rămâne companie afiliată, în condiţiile stabilite în licenţă. Transferul este  aparent legal, conform Art. 14 din Legea 61,  dar este de fapt ilegal – credem noi – pentru că:
-         RMGC, noul titular al licenţei de exploatare,  face explorare, nu exploatare; exploatarea este facută de Minvest .  În raportul Anual pe 2004 al lui Gabriel, la pag. 8, se spune clar că exploatarea curentă  nu are legătură cu RMGC:  „… the current operation is not part of the joint venture and belongs 100% to the state-owned mining company Minvest S.A..” )
-         Minvest, noul afiliat, face exploatare, nu explorare:
„În conformitate cu Legea Minelor nr. 61/1998, Agenţia Naţională pentru Resurse Minerale (ANRM) a acordat în decembrie 1998  o licenţă de exploatare către Minvest (în calitate de titular) şi RMGC (în calitate de afiliat). Licenţa a intrat în vigoare în iunie 1999.  În oct. 2000, licenţa a fost transferată de la Minvest la RMGC, Minvest devenind companie afiliată. În acest fel, Minvest are dreptul de a continua exploatarea minieră Roşiamin de la Roşia Montană, iar RMGC coordonează explorarea şi lucrările inginereşti pregătitoare pentru noul proiect. Până în momentul în care RMGC va fi autorizată să înceapă producţia în cadrul Proiectului Roşia Montană, Minvest rămâne responsabilă de actuala exploatare minieră Roşiamin, în condiţiile în care nu se va lua o decizie de încetare a activităţii înainte de momentul începerii noului proiect . … RMGC este responsabilă de efectuarea şi finanţarea tuturor activităţilor de explorare geologică şi dezvoltare asociate noului proiect minier.”(RMGC, Memoriul de prezentare a proiectului (dec. 2004), pag. 15).
Deci, în urma acestui transfer,  prin licenţa de exploatare 47, emisă pentru exploatarea actuală de 400.000 tone minereu auro-argentifer  pe an ,   titularul licenţei , RMGC (de fapt Gabriel), care ar trebui să facă exploatarea cerută de licenţă,  face de fapt  explorări  pentru proiectul său de 13 milioane tone minereu pe an, iar afiliatul licenţei, care ar trebui să facă explorări, face de fapt exploatarea cerută în licenţă;  s-a ajuns deci la paradoxul  (= ilegalitatea)  că,  licenţa de exploatare 47, cu afiliat ce explorează, este de fapt o licenţă  de explorare, cu afiliat  de exploatează.
Deşi licenţa de exploatare nr. 47 deţinută acum  de RMGC  este pentru exploatarea actuală, de mici dimensiuni, nu pentru proiectul neaprobat încă,   Gabriel Resources  afirmă în repetate locuri  că licenţa de exploatare este pentru proiectul său, ceea ce este paradoxal  şi adevărat şi falsîn acelaşi timp, din cauza ingineriei cu  “licenţa de exploatare mixtă” făcută de  ANRM şi MEC: este adevărat, pentru că licenţa de explorare “ascunsă” sub licenţa de exploatare este pentru proiect şi este fals,  pentru că  licenţa de exploatare nu este pentru proiect,  ci pentru  exploatarea de mică anvergură a Minvest.  De exemplu,  în Gabriel’s News Releases   din 25 Oct. 2000,  se spune: „The mining licence for the Rosia Montana Project has been transferred from Minvest S.A. to Gabriel’s 80% owned Romanian subsidiary Rosia Montana Gold Corporation S.A. ….”, iar în Memoriul de prezentare a proiectului (dec. 2004), la pag. 8, se spune:  “ … perimetrul de aplicabilitate al Licenţei de exploatare pentru acest Proiect  a fost definit prin Actul  adiţional nr. 6 din data de 21.06.004”.
Această confuzie, foarte subtilă, creată de ingineria cu licenţa de exploatare mixtă, a folosit în primul rând lui Gabriel, care s-a lăudat  pe site-ul  său că are deja  licenţa de exploatare pentru proiect -  ceea ce este în fond total  fals -  contribuind astfel  implicit la creşterea  valorii acţiunilor sale la bursă – SCOPUL declarat al tuturor acţiunilor lui Gabriel .
Acest transfer   a fost premeditat, el fiind prevăzut în ACTUL ADITIONAL NR. 3/1998 al  societăţii mixte EURO GOLD RESOURCES – S.A. şi în  Raportul Anual pe 1997  (primul Raport Anual al lui  Gabriel, semnat la 19 iunie 1998), la pag. 6: „Exploration and exploitation licences held by Regia Deva, a state –owned mining company, over the Rosia Montana , Bucium, Certej-Sacaramb and Zlatna-Hanes projects will be transfered to joint ventures companies in wich  Gabriel holds a controlling interest according to both assignment and joint venture agreements in place beteen Gabriel and Regia Deva.”
În urma acestui transfer,  licenţa  de exploatare este deţinută de titularul  RMGC, care nu mai este o societate naţională. Se ridică atunci  următoarele întrebări:
-         cum  mai lucrează Art. 29, alin. (2), lit. a) şi b) din Legea 61 şi  respectiv Art.  39, alin. (2), lit. a) şi b)  şi chiar d) din Legea 85 ?
-         pe ce bază  a mai finanţat statul român exploatarea minieră  făcută de  Minvest  (prin sucursala sa Roşiamin)  la Roşia Montană ?
-         cum a  putut statul  să închidă legal  la 15 mai 2006   exploatarea făcută de Minvest  la  Roşia Montană, când Minvest nu mai este titularul licenţei de exploatare  (a se vedea Art. 51 şi  Art. 52  alin. (1) din Legea 85) ?
3)    Explorările  făcute de RMGC (Gabriel) după  21 iunie 2004,  sub licenţa 47,  sunt  dublu ilegale – credem noi.
Explorările (ilegale, cf. 1) şi 2) )  făcute de RMGC (de fapt de Gabriel) sub licenţa de exploatare nr. 47,  intrată  în  vigoare la 21 iunie 1999,   au avut o durată de 5 ani   (Legea 61, Art. 9 (3) şi Raportul anual pe 1998 al lui Gabriel, pag. (6)), deci până la   21 iunie 2004.
După această dată,      ANRM trebuia  să oprească explorarea  de către RMGC a  minereului auro-argentifer şi să nu mai reînoiască dreptul la explorare, cu  3 ani, cum a făcut,  pentru că  între timp, la 18 martie 2003,  a apărut Legea Minelor nr. 85 , care prin  Art. 25,  nu mai permite explorarea pe acelaşi perimetru a aceleiaşi resurse minerale (cum permisese Art. 15 din Legea 61), iar prin Art. 11 (1), interzice efectuarea de activităţi miniere pe terenurile pe care sunt amplasate situri arheologice de interes deosebit (cum este  cazul Roşiei Montane).
4)     Modificările în timp ale  perimetrului Licenţei  nr. 47 de exploatare sunt  ilegale – credem noi.
Modificarea perimetrului (de circa 1200 ha)  Licenţei 47 de exploatare (de 3 ori, cel puţin:  mărire în 1999 (la 2200 ha) şi 2001 (la 4282 ha)   şi micşorare în  2004  (la 2388 ha) )  este ilegală, conform Art. 11 (2) din Legea 61 şi Art.  60 (1) din Legea  85/2003, care spun că  prevederile licenţei  (în care intră  şi perimetrul) rămân valabile  pe toată durata acesteia, în condiţiile existente la data încheierii. De remarcat  că   de fapt s-a urmărit mărirea perimetrului  nu pentru exploatare,  ci pentru explorarea  din cadrul proiectului RMGC,  care se face ilegal  prin această licenţă.  Iar legat de explorare, Legea  Minelor nr. 61/1998, la  Art. 9, alin. (4) spune clar: “Mărimea perimetrului de explorare este multiplul ariei minime de 10 km şi se va reduce cu 50%, după primii 2 ani, şi cu încă 25% din perimetrul iniţial, după 4 ani.”
Prin modificările repetate, ilegale,  ale perimetrului licenţei de exploatare 47,   pentru actuala exploatare cu o carieră de la Roşia Montană, el a ajuns să fie perimetrul  pentru viitoarea exploatare cu 4 cariere,  din     proiectul gigantic al RMGC (de fapt al lui Gabriel)  De exemplu, în  vechiul document Descrierea Proiectului (sept. 2002),  perimetrul  licentei 47, prezentat ca perimetrul proiectului, avea  4282 ha=42,82 km2  (pag. 2) şi  harta sa era în  Figura 2.2, la pag. 9,  iar în noul document  Memoriu de Prezentare a Proiectului (dec. 2004),  perimetrul licentei 47, prezentat ca perimetrul proiectului,  este  de 2388 ha (pag. 9), harta  sa fiind  în Planşa 1.3.
Modificările  ilegale ale perimetrului Licenţei nr. 47 de exploatare au dus la alte acţiuni ilegale, care au urmat în lanţ:
-         Toată zona localităţii Roşia Montană  (şi anume pe suprafaţa maximă de 4282 ha între 2001 şi 2004)  a fost supusă unui program agresiv de explorări, în ciuda faptului că din anul 2000,  prin Legea nr. 5, localitatea se află pe lista  monumentelor istorice  protejate.
-         Începând cu 2001, s-a trecut la exploatarea ilegală şi a masivului Cîrnic, cel mai bogat în galerii romane şi dacice, producându-se deja distrugeri mari.
-         Au fost începute   săpături arheologice în scopul descărcării de sarcină arheologică  începând cu  1999  pe zone foarte întinse, mai mari decât perimetrul iniţial,
-         Consiliul Local al localităţii  Roşia Montană a modificat,  înainte ca proiectul să fie autorizat,  planurile urbanistice (PUG-ul şi PUZ-ul)  pentru localitate, la cererea RMGC,  în favoarea proiectului, pe un perimetru ilegal,  încălcând astfel Art. 41 (2) din Legea 85;  mai mult, noul PUG prevede termene (anii 2003 şi 2004)  pentru mutarea populaţiei din zona afectată de proiect, termene care  au  reprezentat  presiuni psihice la adresa populaţiei  şi care contrazic spusele autorităţilor că achiziţionarea proprietăţilor de către RMGC este o simplă activitate imobiliară, fără legătură cu proiectul.
-         Modificarea planurilor urbanistice,  la rândul ei, a  dat suport RMGC să înceapă  din 2002 strămutarea, ilegală,  a populaţiei  din zona proiectului   (neaprobat  încă) ; circa 38%  din populaţie a fost deja mutată  prin cumpărarea proprietăţilor; s-a contribuit astfel la depopularea Munţilor Apuseni,  în contradicţie cu eforturile Guvernului îndreptate contra depopulării Munţilor Apuseni.
-         Modificarea planurilor urbanistice a  împiedicat dezvoltarea economică a satului Roşia Montană,  prin impunerea de restricţii de construcţie în  perimetrul  proiectului de  2388 ha din cele 4200 ha ale întregii localităţi (16 sate)  ( din care zona industrială are  1376,17 ha) . (Certificatul de urbanism nr. 68/20.08.2004 descrie zona industrială Roşia Montană,  în suprafaţă  totală de 1376,17 ha, deci mai mare decat perimetrul iniţial al licenţei.)
5)  La 21 iunie 2004, ANRM  trebuia să oprească proiectul RMGC,   conform Art. 11 din Legea nr. 85
Legea Minelor 85/2003, publicată la 27 martie 2003,  spune   la Art. 11, alin .  (1) :   „Efectuarea de activităţi miniere pe terenurile pe care sunt amplasate monumente istorice, culturale, religioase, situri arheologice de interes deosebit, rezervaţii naturale,…., precum  şi instituirea dreptului de servitute pentru activităţi miniere pe astfel de terenuri sunt strict interzise.” Iar  la  Art. 11, alin. (2), se adaugă: „ Excepţiile de la prevederile alin. (1) se stabilesc prin hotărâre a Guvernului, cu avizul autorităţilor competente în domeniu şi cu stabilirea de despăgubiri şi alte măsuri compensatorii.”
Ori la Roşia Montană, „cea mai vestită aşezare şi exploatare minieră a lumii vechi”(conform acad. Răzvan Teodorescu, fostul ministru al MCC),  există monumente istorice şi situri arheologice de interes deosebit.  Astfel, menţionăm de exemplu:

-   Comuna Rosia Montana  apare în anexele la Legea  nr. 5 din 6 martie 2000 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional – Secţiunea a III-a – zone protejate, apărută în M.O.  Partea I Nr. 152 din 12 aprilie 2000.

-  Satul  Roşia Montană  apare şi pe lista monumentelor istorice publicată  în Monitorul Oficial nr. 646 bis din 16 iulie 2004.

Proiectul RMGC prevede declasarea a  9 monumente istorice şi instituirea unei zone de protecţie a centrului istoric al satului Roşia Montană. Dar ce clădire veche, monument istoric, va rezista vibraţiilor şi prafului produse de exploziile şi de circulatia 24 ore pe zi a unor basculante  de 150 tone (faţă de 15 tone acum),  preconizate în proiect?
De asemenea, „datorită importanţei cu totul excepţionale pe care o au vestigiile din patrimoniul cultural naţional din zona Roşia Montană”(conform domnului Mircea Victor Angelescu,  din Ministerul Culturii si Cultelor (MCC pe scurt)), cu ocazia săpăturilor de descărcare de sarcină arheologică  provocate de proiectul minier al RMGC, MCC a instituit, prin Ordinul  nr. 2504 din 07.03. 2001 al  ministrului culturii şi cultelor acad. Răzvan Teodorescu, Programul National de Cercetare „Alburnus Maior”
Nu există o Hotărâre de Guvern  care   să consfiinţească exceptarea de la Art. 11 alin. (1), adică care  să stabilească că importanţa economică a proiectului minier depăşeşte importanţa  culturală a localităţii.
 Deci, deoarece  Legea Minelor 85/2003, prin Art. 11 amintit, interzice explorarea şi  exploatarea la Roşia Montană, în absenţa unei Hotărâri de Guvern care să consfiinţească exceptarea., la 21 iunie 2004, când  licenţa de explorare ascunsă sub licenţa de exploatare nr. 47/1999 a expirat (au trecut 5 ani), ANRM nu  trebuia să o mai prelungească, cum am mai spus înainte la   punctul 3),  conform  Art. 11, dar şi Art. 25,  şi trebuia să oprească astfel proiectul RMGC.
Mai mult, din aceeaşi  cauză,  şi săpăturile – şi deci şi  descărcările de sarcină arheologică date – după 27 martie 2003 sunt ilegale                                              
În concluzie,  suntem de părere că proiectul Roşia Montană a fost dezvoltat ilegal  pe baza licenţei de exploatare  47, obţinută pentru exploatarea curentă, de mică anvergură, făcută de Minvest în masivul Cetate, pe un perimetru care a fost mărit şi  micşorat  de ANRM după dorinţa  lui Gabriel, pentru a fi adus la forma perimetrului dorit în final pentru proiect.  Proiectul Roşia Montană trebuia dezvoltat pe baza unei licenţe de explorare exclusivă,  pe un perimetru  propriu, care trebuia stabilit prin  acea licenţă  de explorare, şi care putea să fie  doar micşorat, nu mărit; o dată cu  apariţia Legii Minelor 85 în martie 2003,  orice operaţie minieră la Roşia Montană trebuia strict interzisă, datorită  prezenţei monumentelor istorice şi a siturilor arheologice de importanţă deosebită şi în absenţa unei hotărâri de Guvern care să stabilească că importanţa economică a proiectului minier depăşeşte importanţa  culturală a localităţii.
Invităm Agenţia Naţională pentru Resurse Minerale, Ministerul Economiei şi Comerţului, Ministerul Culturii şi Cultelor  şi  pe excelenţa sa domnul Călin Popescu Tăricenu,  prim-ministrul  Guvernului României, să  lămurească  public,  punct cu punct, conform celor două legi ale minelor 61/1998 şi 85/2003,  problemele  proiectului Roşia Montană  şi ale   licenţei 47 pe care le-am  prezentat.
Bucureşti,                                             Grupul pentru Salvarea Roşiei Montane
26 iunie 2006                                    din Academia de Studii Economice Bucureşti,
Prof. univ. dr. Afrodita Iorgulescu