2019. 07. 05. - MTI
Belgrad, vineri, 5 iulie 2019 (MTI) - Pe porţiunea din Serbia, renovarea liniei de cale ferată Budapesta-Belgrad a început deja, iar în Ungaria au fost demarate pregătirile pentru construcţie, luna trecută fiind semnat contractul de proiectare şi execuţie completă a porţiunii ungare, cu consorţiul chinezo-maghiar, a declarat László Palkovics, ministrul ungar al inovaţiei şi tehnologiei, vineri, la Belgrad, la conferinţa de presă care a urmat şedinţei grupului de lucru maghiaro-sârbo-chinez care se ocupă de dezvoltarea liniei de cale ferată.
Potrivit ministrului, construcţia liniei de cale ferată Budapesta-Belgrad a pornit ca un proiect emblematic pentru cooperarea dintre China şi Europa Centrală, dar a devenit mai mult decât atât; a arătat cum poate colabora Europa şi China, dar şi cum pot colabora între ele ţările central-europene.
László Palkovics a vorbit şi despre problema trecerilor de frontieră; ca răspuns la întrebarea unui jurnalist, oficialul ungar a explicat că, într-adevăr, transportul de mărfuri şi de persoane nu este suficient de eficient, dacă pe linia de cale ferată de mare viteză, trecerea frontierei este lentă. Întrebarea a apărut deja în timpul întâlnirii bilaterale dintre guvernele Ungariei şi Serbiei, care a avut loc în primăvară, iar de atunci a fost constituit un grup de lucru care se străduieşte să rezolve problema, a adăugat acesta. Posibilele soluţiile includ accelerarea procesului prin comasarea controlului de paşapoarte cu cel vamal, simplificarea posibilităţilor tehnologice – luând în considerare şi cerinţele Schengen – şi simplificarea trecerii frontierei prin extinderea capacităţii, deschiderea de noi benzi, respectiv a prelungirii programului de funcţionare a punctelor de control.
Zorana Mihajlovic, ministrul sârb al transporturilor, a subliniat că la reuniunea de vineri au fost trecute în revistă rezultatele obţinute până acum şi au fost formulate sarcinile pentru perioada următoare, în vederea finalizării cât mai rapide a legăturii feroviare de mare viteză dintre capitala Serbiei şi cea a Ungariei.
A reamintit că ideea liniei de cale ferată Budapesta-Belgrad s-a născut în urmă cu cinci ani, iar de atunci construcţia a două porţiuni din Serbia a început deja, urmând să se şi finalizeze în curând, în timp ce construcţia celei de-a treia porţiuni este de aşteptat să înceapă anul viitor. Potrivit aşteptărilor, întreaga porţiune din Serbia urmează să fie finalizată până la sfârşitul anului 2022.
Părţile au convenit că nu este de ajuns să se refacă doar porţiunea de cale ferată dintre Belgrad şi Budapesta; pentru ca mărfurile din China să ajungă cât mai repede din porturile din Grecia în Europa de Vest, este nevoie de renovarea întregii linii de cale ferată, astfel încât s-a discutat şi despre eventuala implicare în proiect a Macedoniei de Nord şi chiar a Greciei. Ca răspuns la întrebarea unui jurnalist, ministrul sârb a punctat că toate aspectele legate de construcţie sunt în conformitate cu standardele europene.
Ning Chi-Chu, vicepreşedintele Comisiei Naţionale pentru Dezvoltare şi Reformă (CNDR) din China, a specificat: Beijing este, în continuare, gata să sprijine dezvoltarea liniei de cale ferată Budapesta-Belgrad, astfel încât proiectul să reprezinte un bun exemplu de cooperare reuşită între China şi Europa Centrală. Şi-a exprimat speranţa că în viitor, cooperarea se va extinde şi asupra şoselelor, podurilor şi a altor investiţii de infrastructură, precum şi asupra realizării unor proiecte energetice.
Aceasta a fost cea de-a opta reuniune a grupului de lucru maghiaro-sârbo-chinez privind dezvoltarea liniei de cale ferată Budapesta-Belgrad.
Împreună cu colegul său sârb, Nenad Popovici, László Palkovics a discutat, vineri, la Belgrad, şi despre posibilitatea unor cooperări în domeniul tehnologiei inovaţiei; cei doi politicieni au semnat şi un memorandum de colaborare, care va face posibilă, în viitor, cooperarea cercetătorilor, studenţilor, inginerilor, companiilor din domeniul inovaţiei şi a companiilor startup.