2014-11-22

REGIONALIZARE ȘI DESCENTRALIZARE

Foarte multe persoane au cerut o prezentare mai amănunțită asupra problematici regionalizării. Mai jos vom reda unele explicații și completări al ministerului de resort/
Dezvoltare regională se poate face cu ajutorul programelor europene de ex. cel pe care am lăsat în urmă 2007-2013. Pentru a se putea derula toate cererile de finanțare se elaborează un Program Operational Regional  de ex: POR 2007-2013.
Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice (MDRAP) dezvoltă, sprijină și monitorizează implementarea acțiunilor și instrumentelor de consolidare a capacității administrative a unităților administrativ-teritoriale şi coordonează tehnic procesul de reformă a administrației publice centrale și locale, descentralizare, regionalizare și reorganizare administrativ-teritorială a țării.
Pentru realizarea acestor obiective, MDRAP desfăşoară mai multe tipuri de activităţi:
Asigură cadrul instituțional necesar coordonării procesului de regionalizare–descentralizare, pentru implementarea măsurilor incluse în capitolul ”Dezvoltare şi administraţie” din Programul de Guvernare 2013-2016.
Fundamentează măsurile necesare pentru realizarea procesului de regionalizare-descentralizare.
Elaborează cadrul normativ necesar pentru continuarea procesului de descentralizare și pentru organizarea și funcționarea regiunilor. Analizează legislaţia care reglementează exercitarea competențelor de către autoritățile administrației publice centrale și locale şi identifică noile competențe care pot fi transferate autorităților locale;
Dezvoltă, sprijină și monitorizează implementarea acțiunilor și instrumentelor care urmăresc consolidarea capacității administrative a unităților administrativ-teritoriale (municipii, oraşe, comune, sate şi sectoare).
POLITICA DE DEZVOLTARE REGIONALA - CONCEPTE
Dezvoltarea regionala este un concept nou ce urmareste impulsionarea si diversificarea activitatilor economice, stimularea investitiilor in sectorul privat, contributia la reducerea somajului si nu in cele din urma sa conduca la o imbunatatire a nivelului de trai. Pentru a putea fi aplicata politica de dezvoltare regionala s-au infiintat opt regiuni de dezvoltare, care cuprind tot teritoriul Romaniei. Fiecare regiune de dezvoltare cuprinde mai multe judete. Regiunile de dezvoltare nu sunt unitati administrativ-teritoriale, nu au personalitate juridica, fiind rezultatul unui acord liber intre consiliile judetene si cele locale.
Politica de dezvoltare regionala reprezinta un ansamblu de masuri planificate si promovate de autoritatile administratiei publice locale si centrale, in parteneriat cu diversi actori (privati, publici, voluntari), in scopul asigurarii unei cresteri economice, dinamice si durabile, prin valorificarea eficienta a potentialului regional si local, in scopul imbunatatirii conditiilor de viata. Principalele domenii care pot fi vizate de politicile regionale sunt: dezvoltarea intreprinderilor, piata fortei de munca, atragerea investitiilor, transferul de tehnologie, dezvoltarea sectorului I.M.M.-urilor, imbunatatirea infrastructurii, calitatea mediului inconjurator, dezvoltare rurala, sanatate, educatie, invatamant, cultura.
Obiectivele de baza ale politicii de dezvoltare regionala sunt urmatoarele:
  • diminuarea dezechilibrelor regionale existente, cu accent pe stimularea dezvoltarii echilibrate si pe revitalizarea zonelor defavorizate (cu dezvoltare intarziata); preintimpinarea producerii de noi dezechilibre;
  • indeplinirea criteriilor de integrare in structurile Uniunii Europene si de acces la instrumentele financiare de asistenta pentru tarile membre (fonduri structurale si de coeziune);
  • corelarea cu politicile sectoriale guvernamentale de dezvoltare; stimularea cooperarii interregionale, interne si internationale, care contribuie la dezvoltarea economica si care este in conformitate cu prevederile legale si cu acordurile internationale incheiate de Romania. 
Principiile care stau la baza elaborarii si aplicarii politicilor de dezvoltare regionala sunt:
  • descentralizarea procesului de luare a deciziilor, de la nivelul central/guvernamental, spre cel al comunitatilor regionale;
  • parteneriatul intre toti actorii implicati in domeniul dezvoltarii regionale;
  • planificarea - proces de utilizare a resurselor (prin programe si proiecte) in vederea atingerii unor obiective stabilite;
  • cofinantarea - contributia financiara a diversilor actori implicati in realizarea programelor si proiectelor de dezvoltare regionala.
Regiuni de dezvoltare














Regiunile de dezvoltare se constituie prin asociere benevola de judete vecine. 
Regiunea de dezvoltare nu este unitate administrativ-teritoriala si nu are personalitate juridica.
Consiliul de Dezvoltare Regionala
Consiliul pentru Dezvoltare Regionala este organismul regional deliberativ, fara personalitate juridica, care este constituit si functioneaza pe principii parteneriale la nivelul fiecarei Regiuni de Dezvoltare, in scopul coordonarii activitatilor de elaborare si monitorizare ce decurg din politicile de dezvoltare regionala.
Consiliul pentru Dezvoltare Regionala este alcatuit din:
- presedintii consiliilor judetene ale regiunii de dezvoltare;
- un reprezentant al consiliilor locale municipale, orasenesti si comunale din fiecare judet al regiunii;
In cazul regiunii de dezvoltare Bucuresti-Ilfov, Consiliul pentru Dezvoltare Regionala este alcatuit din presedintele Consiliului Judetean Ilfov, primarul general al municipiului Bucuresti, din cate un reprezentant al fiecarui consiliu local de sector si din reprezentanti ai consiliilor locale din judetul Ilfov, la paritate cu reprezentantii sectoarelor municipiului Bucuresti.
Consiliul pentru Dezvoltare Regionala este condus de catre un presedinte si un vicepresedinte (din judete diferite), alesi pentru un madat de un an.
In functie de problematica supusa dezbaterii, la lucrarile Consiliului pentru Dezvoltare Regionala pot participa, fara drept de vot, prefectii judetelor, reprezentanti ai consiliilor locale, municipale, orasenesti si comunale, ai institutiilor si organizatiilor cu atributii in domeniul dezvoltarii regionale, reprezentanti ai societatii civile si parteneri socio-economici relevanti. La fiecare reuniune a CDR participa de drept directorul Agentiei pentru Dezvoltare Regionala.
In concordanta cu obiectivele politicii regionale, CDR are urmatoarele atributii principale:
- analizeaza si aproba strategia si programele de dezvoltare regionala;
- sprijina elaborarea in parteneriat a Planului National de Dezvoltare;
- aproba proiectele de dezvoltare regionala, selectionate la nivel regional, in concordanta cu criteriile, prioritatile si metodologia elaborate de institutia nationala cu atributii in domeniul dezvoltarii regionale, impreuna cu organismele regionale specializate;
- transmite Consiliului National pentru Dezvoltare Regionala, spre aprobarea finantarii, portofoliul propus de proiecte pentru care se aplica o procedura de selectie la nivel national;
aproba criteriile, prioritatile, alocarea si destinatiile resurselor Fondului pentru dezvoltare regionala si urmareste utilizarea acestor fonduri
- aproba statutul de organizare si functionare al agentiei pentru dezvoltare regionala, organigrama acesteia precum si rapoartele de activitate semestriale intocmite ADR
- coordoneaza si sprijina dezvoltarea parteneriatelor regionale;
- coordoneaza activitatile de mediatizare la nivel regional a politicilor si obiectivelor de dezvoltare regionala, a programelor regionale finantate de Uniunea Europeana, precum si pe cele privind utilizarea, la nivelul regiunii, a fondurilor, asigurand transparenta si informarea corecta, rapida si in timp util a cetatenilor, in special a intreprinzatorilor.
- numeste, pe baza de concurs si elibereaza din functie, in conditiile legii, directorul Agentiei pentru Dezvoltare Regionala;