17 mai 2013
Încă un “produs de Cluj”, brand tradiţional românesc, va dispare de pe piaţă – este vorba despre celebra brânză de Năsal produsă la Ţaga, judeţul Cluj.
Deputatul PDL de Cluj, Adrian Gurzău, crede că “era de aşteptat ca asociaţia fermierilor olandezi care au preluat fabrica de lactate “Napolact” să încerce să pună pe butuci concurenţa pentru a-şi impune pe piaţa românească propriile produse”.
“Şi ce metodă mai ieftină de a omorî concurenţa decât aşa-zisele privatizări din România? Cumperi ieftin, vinzi la fier vechi – că cică nu există căutare a produsului autohton, după cum cinic se justifică acţionarul majoritar Friesland – şi rămâi şi cu teren în centrul oraşului pentru a te dezvolta imobiliar. Aşa s-a întâmplat cu fabrici şi mărci de referinţă ale Clujului, care au fost trase pe linie moartă prin privatizări dubioase, azi mari afaceri imobiliare. Aşa s-a ales, sau se va alege, praful de fabrica de îmbrăcăminte Flacăra, cea de mobilier, Libertatea, Industria Sârmei de la Câmpia Turzii, Combinatul de sticlă din Turda, Fabrica de bere Ursus, fabrica Clujana”, spune Adrian Gurzău.
Deputatul de Cluj Adrian Gurzau Foto:cdep.ro
Societatea Friesland, acţionarul majoritar al firmei Napolact închide unitatea de producţie de la Ţaga, toţi angajaţii primind decizie de disponibilizare, începând cu 1 iunie, reaminteste deputatul PDL.
“Fabrica va fi scoasă la vânzare însă cei care o vor cumpăra nu vor mai avea dreptul să producă această marcă de brânză – asta deşi această brânză este una dintre cele mai cunoscute şi apreciate printre consumatori, ştiut fiind faptul că este fermentată în condiţii speciale, în interiorul unei grote aflate pe dealul localităţii clujene Ţaga, unde se formează o bacterie ce produce un mucegai specific pentru această brânză, care nu a mai putut fi reprodus nicăieri în ţară”, reaminteste Gurzau.
“Dincolo de tragedia produsului, rămâne şi tragedia celor care vor fi disponibilizaţi. Cu această ocazie se văd şi lipsurile reale ale legii. O intervenţie a directorului Agenţiei Judeţene pentru Ocuparea Forţei de Muncă Cluj, Daniel Don, pentru cotidianul Ziua de Cluj, arată faptul că legea nu-i obligă pe angajatori să anunţe disponibilizările, dacă numărul oamenilor care intră în şomaj este de sub 30% din totalul angajaţilor.
De un cinism deosebit este faptul că, folosindu-se de produsul “Năsal”, Compania Friesland a făcut o amplă campanie de promovare a produselor sale – inducând idea că toate acestea s-ar fabrica strict manual ca şi celebra brânză de Năsal, şi că din 10 litri de lapte se realizează 1 kg de brânză. Acesta este motivul pentru care aleg să boicotez, prin neachiziţionare, produsele marca Friesland – la fel ca şi în cazul mincinosului “produs de Cluj” marca “Ursus”, produs de fapt la Buzău”, a mai aratat deputatul PDL Cluj, Adrian Gurzău.