2013-05-18

Năsal este o brânză fermentată

Năsal este o brânză fermentată, moale, cu crustă exterioară rezultată în urma maturării. Comparabilă cu brânzeturile franțuzești, năsal este singura brânză cu mucegai, autentic românească. Tradițional, năsal se producea din lapte de oaie; în prezent, se produce și din lapte de vacă (nepasteurizat).
Este un sortiment cunoscut în toată Europa în urma obținerii denumirii de origine controlată. Numele năsal provinde de la localitatea cu același nume din județul Cluj, Transilvania, dar năsal se maturează în grota naturală de la Țaga, singurul loc unde microclimatul este favorabil bacteriei Brevibacterium Linens ce ajută la maturare și îi conferă gustul și mirosul atât de specifice.
Se comercializează în cutii de lemn sub numele de „Brânză de Năsal” și este produsă de compania Napolact (Friesland). Se servește ca atare pe platouri de brânzeturi sau folosită la gustări.









Dispare brandul de branza Nasal – Producatorul spune ca romanii nu sunt pregatiti pentru specialitati
Retailers.ro on 16/05/2013 in Food & Drink 
Fabrica Napolact Cluj-Napoca din comuna Taga, judetul Cluj, ce producea branza de Nasal se inchide de la inceputul lunii iunie potrivit actionarului majoritar al societatii FrieslandCampina ce argumenteaza decizia sustinand ca au scazut vanzarile din cauza interesului scazut pentru specialitatile de branzeturi romanesti.
“Unitatea de productie de specialitati de branza, detinuta de compania Friesland Campina in comuna Taga, este functionala pana la 1 iunie, data de la care va intra in conservare. Decizia a fost luata ca urmare a interesului scazut pe care consumatorii romani il au pentru specialitatile de branzeturi romanesti. Acest fapt a dus la scaderea continua a vanzarilor si, implicit, a productiei, desi compania a facut investitii foarte mari in campanii de promovare a gamei de branzeturi de la Taga”, se arata in comunicatul companiei Friesland Campina.
Compania va continua sa comercializeze produsele existente in stoc, iar atunci cand contextul pietei va fi favorabil, iar preferintele de consum ale romanilor in ceea ce priveste branza se vor schimba, nu exclude posibilitatea repornirii productiei in aceasta unitate.
Napolact s-a aflat anul trecut pe locul 9 in topul celor mai puternice 50 de branduri romanesti.