2017-02-16

Abuzul serviciu pe intelesul tuturor

Fostul Guvern trebuia să dea o Ordonanţă de Guvern prin care să pună de acord decizia Curţii Constituţionale nr.405/2016 cu legislaţia penală! Decizia CCR, nr. 405, din 15 iunie 2016, se referă la excepţia de neconstituţionalitate a disp. art. 246 din Codul penal din 1969, ale art. 297 alin. 1 din Codul penal şi ale art. 132 din Legea nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea şi sancţionarea faptelor de corupţie, ce incriminează, printre altele, abuzul în serviciu. Fostul ministru al Justiţiei, d-na Raluca Prună, după apariţia acestei decizii a CCR a afirmat că, citez, ,,Decizia de ieri a Curții (405/2016 )e o decizie de interpretare care nu necesită niciun fel de schimbare legislativă.” 
Potrivit art.31, alin. 3) din Legea nr.47/1992, privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, republicată: ,,(3) Dispoziţiile din legile şi ordonanţele în vigoare constatate ca fiind neconstituţionale îşi încetează efectele juridice la 45 de zile de la publicarea deciziei Curţii Constituţionale, dacă, în acest interval, Parlamentul sau Guvernul, după caz, nu pune de acord prevederile neconstituţionale cu dispoziţiile Constituţiei. Pe durata acestui termen, dispoziţiile constatate ca fiind neconstituţionale sunt suspendate de drept.” 
Pe înţelesul tuturor, decizia CCR nu a dezincriminat abuzul în serviciu, dar textele din lege declarate neconstituţionale trebuiau modificate în interiorul acestui termen de 45 de zile. În prezent, aceste texte sunt suspendate de drept! Procurorii nu-şi mai pot motiva acuzarea folosind aceste texte criticate de CCR, deoarece aceste texte sunt suspendate de Drept! 
Curtea Europeană a Drepturilor Omului a subliniat că, citez, „o normă este previzibilă numai atunci când este redactată cu suficientă precizie, în aşa fel încât să permită oricărei persoane – care, la nevoie poate apela la consultanţă de specialitate – să îşi corecteze conduita.” 
Multe din legile adoptate de Parlament nu respectă aceste cerinţe fundamentale ale predictibilităţii şi clarităţii unei legi! Decizia CCR, asta a făcut, a criticat lipsa de predictibilitate şi claritate a legii şi a propus modificarea textelor declarate neconstituţionale! 
Da, aceste modificări trebuiau operate printr-o ordonanţă de Guvern aprobată mai apoi de Parlament printr-o altă Lege, dar nu oricum, cu mizerii de genul OUG 13/2017! N-a fost nicio manipulare! 
Protestatarii au sesizat, în mod corect, faptul că OUG 13/2017 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 286/2009 privind Codul penal şi a Legii nr. 135/2010 privind Codul de procedură penală e o măgărie! 
Potrivit OUG 13 denunţul pentru darea de mită trebuia depus în termen de 6 luni de la data săvârşirii faptei prevazute de legea penală, pagubele până în 200.000 de lei săvârşite de funcţionarii publici nu mai erau condamnate şi favorizarea infractorului nu mai era pedepsită pentru afinii până la gradul II.
Valeriu Somesan