2015-07-20

Programul INTERREG V-A România – Ungaria în cadrul obiectivului de cooperare teritorială europeană: Justificarea alegerii obiectivelor tematice și a priorităților corespunzătoare de investiții


Obiectivul tematic selecționat
Prioritatea de investiții selecționată
Justificare pentru selecție
OT6 – Conservarea și protecția mediului și promovarea utilixării eficiente a resurselor
6/b Investirea în sectorul acvatic pentru a întruni cerințele Uniunii în domeniul mediului și pentru a aborda necesitățile, identificate de statele membre, pentru investiții care depășesc respectivele cerințe
Zona eligibilă este bogată în râuri, multe dintre care depășesc frontiera statului. În timp ce 65% dintre râurile, cursurile de apă sau lacurile au arătat o îmbunătățire a calității în ultimii 10 ani, 35% arată încă o tendință negativă. Cele mai vulnerabile zone sunt Valea Ierii / zona râului Criș. Protecția și gestionarea eficientă a bazei comune de apă poate fi asigurată doar prin intervenții comune și coordonate corespunzător.
Finanțarea publică este necesară pentru implementarea acestor măsuri, însă programele operaționale generale nu finanțează intervențiile comune.
OT6 –  Conservarea și protecția mediului și promovarea utilixării eficiente a resurselor
6/c Conservarea, protejarea, promovarea și dezvoltarea patrimoniului natural și cultural
Zona frontalieră eligibilă are numeroase moșteniri comune unice, valori naturale și culturale. Acestea includ zone naturale protejate, monumente istorice, clădiri cu valoare arhitectonică specială, ape termale, precum și valori culturale intangibile. Numeroase dintre aceste valori se află în condiții precare – necesită restaurare, îmbunătățire, sau altfel se vor deteriora iremediabil.
În timp ce unele dintre ele au fost deja restaurate –experiența arată că utilizarea durabilă, pe termen lung, a atracțiilor individuale este problematică. Întrucât aceste valori reprezintă moștenirea comună a zonei transfrontaliere, restaurarea lor și de asemenea utilizarea durabilă trebuie asigurate pe baza strategiilor comune de promovare și dezvoltare coordonată. Deși, individual, numeroase dintre aceste valori nu atrag un număr mare de vizitatori, dacă sunt dezvoltate, poate chiar aranjate în rute tematice și gestionate într-o manieră coordonată, pot deveni atractive pentru vizitatorii din interiorul și chiar din afara zonei eligibile.
OT7 – Promovarea sistemelor de transport durabile și eliminarea blocajelor din cadrul infrastructurilor rețelelor majore
7/b Îmbunătățirea mobilității regionale prin conectarea nodurilor secundare și terțiare la infrastructura RTT, inclusiv nodurile multimodale
Astfel cum este prevăzut în STC, România și Ungaria împart o linie de frontieră de 450 km lungime, având în prezent 10 puncte de trecere rutieră și 5 feroviară, cu încă 10 drumuri transfrontaliere suplimentare finalizate sau în curs de construire[1]. Cu toate acestea, în general, durata de acces – în special peste graniță – este în continuare destul de mare, ceea ce limitează mobilitatea transfrontalieră: accesul la Rețeaua Transeuropeană de Transport (RTT) pentru multe din așezările periferice vecine este complicată și consumatoare de timp.
Legăturile dintre orașele mai mari (centre județene și microregionale) și disponibilitatea rețelelor RTT indică de asemenea deficiențele majore, iar pe cale de consecință, nivelul actual al traficului transfrontalier este relativ limitat.
Aceste limitări ale mobilității transfrontaliere restrând și utilizarea potențialului comun oferit de amplasarea specială a zonei. Accesibilitatea poate fi îmbunătățită semnificativ cu un număr redus de legături cruciale.
OT7 –  Promovarea sistemelor de transport durabile și eliminarea blocajelor din cadrul infrastructurilor rețelelor majore  
7/c Dezvoltarea și îmbunătățirea sistemelor de transport ecologice (inclusiv cu un nivel redus de zgomot), și cu emisii reduse de carbon,  inclusiv transporturile fluviale interne și maritime, porturile, legăturile multimodale și infrastructura aeroportuară, pentru promovarea mobilității regionale și locale durabile
Mobilitatea adecvată este o condiție prealabilă importantă a cooperării transfrontaliere, la fel ca reforma către formele durabile de transport. În prezent, majoritatea transportului transfrontalier utilizează cele mai poluante forme – autovehicule de pasageri și camioane – de transport. Transportul transfrontalier pe drumurile publice este asigurat la o scară extrem de redusă, în principal de companiile mici private.
În timp ce pistele transfrontaliere pentru biciclete conectează comunitățile vecine (și contribuie la îmbunătățirea potențialului turistic al atracțiilor), în 2011 bicicletele reprezentau doar un segment neglijabil al traficului total.
Transportul feroviar transfrontalier de pasageri și marfă joacă un rol minor în zona eligibilă: numărul de pasageri de pe cele 5 linii de cale ferată și 18 perechi de trenuri este scăzut, timpurile de acces dintre orașele majore fiind inacceptabil de mari.
Deși există câteva aeroporturi, inclusiv unele majore cu trafic internațional semnificativ (Timișoara și Debrecen), utilizarea transfrontalieră este rară, întrucât nu fac parte dintr-un sistem transfrontalier multimodal.
OT8 – Promovarea sustenabilității și calității locurilor de muncă și sprijinirea mobilității forței de muncă
8/b Susținerea creșterii eficiente a ocupării forței de muncă prin dezvoltarea potențialului endogen ca parte a strategiei teritoriale pentru zonele specifice, inclusiv conversia regiunilor industriale în declin și și îmbunătățirea accesibilității și dezvoltarea resurselor naturale și culturale specifice
Zona eligibilă este predominant rurală, cu câteva orașe mari importante și un număr de orașe mai mici. Majoritatea populației, performanța economică și serviciile sunt concentrate în orașele mai mari.
În ciuda acestei dualități, rata scăzută a ocupării forței de muncă este o problemă generală în aproape toate părțile zonei eligibile: (chiar dacă datele indică diferențe intraregionale majore). Populația activă din punct de vedere economic a scăzut din 2001. Cota populației active din populația totală indică, pentru toate județele,  un număr mai mic decât media UE. Rata șomajului este de asemenea crescută în părți semnificative ale regiunii. Provocările includ un nivel scăzut de creare a locurilor de muncă, subutilizarea potențialului economic, mobilitatea transfrontalieră inadecvată. Aceste provocări pot fi abordate cel mai bine prin acțiuni integrate îndreptate către creșterea favorabilă incluziunii și ocuparea locurilor de muncă, pe baza potențialului endogen al teritoriilor specifice..
OT9 – Promovarea incluziunii sociale, combaterea sărăciei și a oricărei forme de discriminare
9/a Investirea în infrastructura medicală și socială, care contribuie la dezvoltarea națională, regională și locală, reducerea inegalităților în termenii stării de sănătate, promovarea incluziunii sociale prin accesul îmbunătățit la serviciile  sociale, culturale și recreative și tranziția de la serviciile instituționale la cele comunitare
Nivelul acceptabil al serviciilor medicale este o condiție prealabilă cheie a dezvoltării echilibrate. Există mai mult de 70 de spitale în zona eligibilă, multe întâmpinând deficiențe cu infrastructura și echipamentele depășite. Condiția și nivelul echipamentelor unităților medicale din Ungaria sunt mai bune decât in România. Diferențele din calitatea serviciilor duc la “migrația medicală": rezidenții români călătoresc în Ungaria pentru a utiliza serviciile medicale. Migrația pacienților este un semn al mișcării libere a serviciilor, însă cauzează tensiuni la nivel financiar și al prestării de servicii. Furnizarea unui nivel acceptabil de servici pe întreg cuprinsul zonei și coordonarea investițiilor medicale sunt cruciale pe termen lung. Schimbul de cunoștințe și beneficierea de experiența reciprocă sunt, de asemenea, importante.
Accesul la servicii medicale și sociale specializate este limitat pentru grupurile dezavantajate din zonele rurale; gradele de prevenire și monitorizare a stării de sănătate sunt nesatisfăcătoare.
OT5 – Promovarea adaptării la schimbările climatice, a prevenirii și a  gestionării riscurilor

5/b Promovarea investițiilor pentru abordarea riscurilor specifice, asigurarea intervenției în cazul dezastrelor și dezvoltarea unui sistem de gestionare a dezastrelor
În zona eligibilă, diverse pericole naturale prezintă un risc semnificativ de dezastre sau situații neprevăzute de urgență, putând avea un impact major asupra populației, proprietății și mediului uman. Cei mai semnificativi factori de risc sunt inundațiile, excesul de apă interioară, alunecările de teren și cutremurele. Vulnerabilitatea la inundații a județelor din zona eligibilă este foarte crescută atât prin comparații la nivel național, cât și la nivel internațional. Riscurile de dezastre provocate de om – precum poluarea industrială, a mediului, acvatică, accidentele de transport – sunt de asemenea prezente, necesitând acțiuni comune eficiente.
Întrucât riscurile și situațiile de urgență nu se opresc, în majoritatea cazurilor, la granița de stat, acestea pot fi gestionate cel mai bine într-o manieră coordonată, pe baza capacitățlor comune de răspuns ale celor două țări.
Aceasta necesită o dezvoltare coordonată a capacităților, protocoale coordonate, legislație de susținere în ambele țări.
OT11 – Consolidarea capacității instituționale a autorităților publice și a părților interesate  și o administrație publică eficientă
11/b Consolidarea capacității instituționale a autorităților publice și a părților interesate și o administrație publică eficientă prin promovarea cooperării juridice și administrative și a cooperării între cetățeni și instituții
Pe lângă blocajele fizice, există și unele „delicate” (diferențele din contextul de reglementare, povara administrativă excesivă, lipsa serviciilor legate de activitățile transfrontaliere, protocoalele drastic diferite ale instituțiilor, fluxul greoi de informații dintre administrațiile publice locale și regionale), împiedicând cooperarea.
Existența instituțiilor dedicate în multe dintre sectoarele cheie (ex. piața muncii, educație, cultură și formare profesională vocațională, sistemul de reacție pentru situații de urgență etc.) este de asemenea un activ important.
Interacțiunile zilnice ale persoanelor necesită încredere. Legăturile sociale și culturale oferă o bază puternică pentru construirea unui capital social comun în comunitățile implicate. Inițiativele P2P care aduc oamenii mai aproape unii de alții joacă un rol crucial în proces. Valoarea acestor inițiative se reflectă în determinarea oamenilor să comunice și să desfășoare acțiuni împreună, făcând cooperarea o parte naturală a vieții cotidiene și mărind vizibilitatea Programului.





[1] Vezi “Acordul dintre Guvernul Ungariei și Guvernul României privind legăturile rutiere peste frontiera de stat româno-ungară”, semnat la București în data de 24 Iulie 2014
Harta cu punctele de trecere a frontierei existente și viitoare se regăsește în Anexa XI a prezentului document