2016-01-16

ATITUDINE, ABILITATI, CUNOSTINTE ( CE TREBUIE SA STIU, CE CRED, CUM TREBUIE SA FAC?)

Primul invitat antreprenor social pe care l-am avut la cursul de Antreprenoriat social – a fost Raluca Jordan.
Si asa am creat aceasta florarie online The Flower Society – Unexpected Flower Arrangements, o afacere in care creativitatea joaca rolul principal“ spune Raluca Jordan.
Partea absolut minunata in cadrul acestui curs organizat in Romania este ca majoritatea antreprenorilor sociali pe care i-am invitat, au reactionat- da sunt antreprenor social? Wow- ce inseamna? este exact ceea ce simt, fac si cred, doar ca nu stiam ca exista un concept sau model pentru asa ceva, eu doar faceam un BUSINESS DIFERIT.
Raluca Jordan, o persoana care inspira intr-un mod relaxat COOL cum spunea ea, deci da, trebuia sa fie primul invitat, din nefericire, a beneficiat de o sala inca amortita, inca teribil de indoielnica fata de insasi procesul de invatare prin experimentare – care inca astepta sa le spun de la ce pagina la ce pagina sa invete.
Dupa suficienti de multi ani intr-un domeniu alert care te invata rapid ce iti trebuie si cum sa faci, Raluca, si-a pus in lucru spiritul antreprenorial. A pornit o afacere client orientated- the flower society. Ce a facut Raluca in spiritul antreprenoriatului social? In primul rand, pe segmentul comunitate- sa isi trateze clienti ca pe utilizatori/beneficiari ai unui serviciu nu doar produs. Orice achizitie doreste sa raspunda unei nevoi/dorinte, afacerea sustenabila ajuta clientul/consumatorul sa iti formulize corect nevoia/dorinta nu doar sa ocheasca o vanzare one time. De asemenea sunt aici sa te ajut sa inteleg ce anume cumperi, asadar isi asuma o educare a pietei- sharing values. O alta actiunea, din nou natural realizata, este oferirea suportului pentru 2 francize- una la cluj alta la NY-SUA, si da nu realizata intr-un moment de boom al afacerii ci intr-un moment in care the flower society apare ca un model de multiplicat pentru alti antreprenori…sociali, unul din elementele de baza ale afacerilor sociale, replicabilitatea- o solutie economica ce raspunde unor nevoi intr-o comunitate, context poate fi replicata cu succes si in alta comunitate, context.
Ca o “florarie” sa iti poata oferii acest lucru, este client orientated nu market orientated. Pentru al doilea segment- angajatii, sunt parte din afacere nu executanti, customizam afacerea angajatilor, nu invers, ei contribuie 100% la ceea ce suntem si facem nu isi asuma o fisa de post isi asuma dezvoltarea afacerii intr-o anumita directie. Aceasta inseamna nu fidelizarea angajatului inseama rentabilizarea sociala a muncii sale, win win situation. Mai inseamna ceva, un loc de munca in care cresti si te dezvolti nu este o resursa esti capital- alt principiu al afacerilor sociale, conditii de munca peste standard. Al treilea segment piata- nu vorbim in termeni de concurenta, vorbim de actori in piata care ne motiveaza zi de zi sa inovam in serviciu si produs, asadar fara piata aceasta afacerea nu ar oferii tot ce poate- valoarea adaugata.
Raluca, a fost un invitat care nu vroia sa le tina un discurs despre cum am facut eu afacerea ci despre cum eu ca antreprenor dupa aceste valori, principii sunt un om fericit prin activitatea economica pe care o organizez- sunt o mama multumita, un profesionist care isi foloseste intreaga experienta pentru a inova si pentru a avea un business mic cu un impact social major.
Intrebarea student- ce anume din scoala te-a motivat sau a contribuit la cine esti tu azi ca antreprenor?
Raluca- „Cred sincer ca liceul a contribuit mult la abordare mea de azi:- nu exista probleme, exista provocari”. Imi amintesc cu drag de profii din liceu, proful de engleza care accepta o invoire a noastra sau alta idee traznita atata timp cat o ceream in engleza, imi amintesc de studentii de schimb din America si cat de super cool mi s-a parut ideea de a petrece vacante, zi si noapte alaturi de persoane pe care de abia ii cunosteam. Toate aceste lucruri mi-au dat sentimentul ca scoala face parte din viata reala”.
Pe modelul oferit de Raluca putem verifica (invata) cele 5 principii ale afacerilor sociale- Muhamad Yunus.
Obiectivul unei afaceri sociale est de a rezolvarea o problema sociala a comunitatii, nu a maximiza profit
Compania trebuie sa devina sustenabila din punct de vedere financiar si economic
Investitorii primesc inapoi doar cat au investit nu exista conceptual de impartire a dividendelor peste suma initial investita.
Dupa recuperarea investitiei profitul se redistribuie
Compania se comporta constient fata de probleme de mediu
Angajatii sunt remunerate cel putin la nivelul pietei, beneficiind de mediu si conditii de lucru mult sporite fata de standard
DO IT WITH JOY- bucura-te