2016-01-23

Regiunea – spaţiu al dezvoltării economice

Mai mulți cititori au cerut explicații asupra regiunilor precum și importanța regionalizării, fapt ce ne-a determinat să dăm niște explicații ale specialiștilor. 
Mai jos este redat câteva elemente esențiale din teza de doctorat al lui Cătălin Daniel Dumitrică, care prin lucarea sa trece în revistă problematică regiunilor în UE:

În termeni economici, obiectivele politicii regionale făceau obiectul a două tipuri de scopuri: 
- eficienţă naţională agregată - care implică o alocare eficientă a resurselor regionale pentru maximizarea câştigului naţional net - şi 
- echitate interregională, care implică o distribuţie egală în spaţiu a veniturilor, şomajului sau infrastructurii.(6)  
Definirea clară a obiectivelor politicii de dezvoltare regională este esenţială din următoarele motive: 
 - delimitarea ariilor în care este necesară aplicarea anumitor măsuri de politică regională în funcţie de obiectivele stabilite, se pot realiza analize la nivelul diferitelor regiuni şi se poate stabili cu precizie care sunt zonele care intra sub incidenţa obiectivelor avute în vedere. 
 - asamblarea diferitelor instrumente de politică regională cu scopul de a îndeplini obiectivele stabilite, atingerea diferitelor obiective necesită o abordare diferită şi deci o utilizare diferenţiată a instrumentelor politicii regionale. 
 - estimarea efectelor aplicării măsurilor de politică regională şi evaluarea impactului acesteia asupra economiei de ansamblu, este imposibil de estimat cât de eficientă va fi politica regională într-o anumită zonă dacă nu se ştie cu exactitate ce se doreşte a se îndeplini în urma implementării acesteia(1) 
Obiectivul tradiţional al politicilor de dezvoltare regională îl constituie reducerea disparităţilor teritoriale, realizarea unui relativ echilibru între nivelele de dezvoltare economică şi socială a diferitelor zone din teritoriul naţional. În ceea ce priveşte actorii instituţionali europeni ai politicii de dezvoltare europeană, precum şi din perspectiva importanţei acestora menţionăm: Comisia Europeană, Parlamentul European, Consiliul Uniunii Europene, Banca Europeană de Investiţii.
Regiunea (deci al NUTS-2) reprezintă elementul fundamental în ştiinţa regională în general şi în economia regională, ca disciplină de bază în cadrul acesteia, în mod particular, în legătură cu care se emit teorii, se pun la punct metode şi tehnici de investigare specifice, se definesc obiective şi măsuri, instrumente pentru îndeplinirea lor. În centrul politicii de dezvoltare regională (1) se află regiunea de dezvoltare, motiv pentru care vom încerca să definim noţiunea de regiune şi modalităţile în care acest termen se regăseşte în legislaţia şi literatura de specialitate, precum şi modalitatea de interpretare a acestui termen în accepţiunea Uniunii Europene. 
Prin regiune se poate înţelege şi un anumit teritoriu care nu se suprapune cu zona delimitată după criterii administrative, în delimitarea ei intervenind alte criterii precum: gradul de dezvoltare socio-economică, interesul pe care-l prezintă pentru ansamblul socio-economic un anumit tip de activitate economică sau socială, criterii de ordin geografic, cultural, social, etnografic. 
 Alături de regiune, în ştiinţa regională se folosesc şi termeni, precum „arie” şi „zonă”.
În anul 1973 Stanislaw Czamanski(1) a făcut o distincţie clară între aceşti termeni, astfel: 
 „aria” este termenul generic pentru orice parte a spaţiului bidimensional, fiind util în analiza economico-socială. Spre exemplu conceptul de arie de atracţie a unei pieţe, semnificând spaţiul geografic în care producţia unui producător este vândută; 
 „zona” a fost la început doar un termen tehnic, reprezentând o bandă transversală tăiată dintr-o sferă; în prezent, acest termen este utilizat pentru a defini o suprafaţă cu caracteristici diferite în raport cu spaţiul înconjurător, având ca exemplu zona administrativă şi de afaceri, aşa-numitul – Central Business District, într-o mare metropolă
  „regiunea” este un termen mult mai precis, implicând o suprafaţă în cadrul spaţiului economic naţional suficient de cuprinzătoare structural pentru a funcţiona independent, deşi, în realitate, ea are desigur, strânse legături cu restul economiei(2). 
Principala caracteristică a unei regiuni este conştientizarea unui interes regional comun, care este dat de corelaţiile ce există între diferitele părţi ale unei regiuni. 
 Metoda clasică de conceptualizare a regiunilor distinge între trei tipuri: 
regiuni omogene (3) – caracterizate printr-o structura internă uniformă, activităţile economice desfăşurate în cadrul lor fiind asemănătoare între ele; 
regiuni nodale(4) (polarizate), când interesul pentru uniformitate este minim, iar coeziunea este rezultatul fluxurilor interne, al relaţiilor, interdependenţelor polarizate de obicei către un centru dominant (nod) ; 
regiuni pentru planificare (programare), unde unitatea derivă dintr-un anumit cadru instituţional-administrativ şi din aplicarea unor politici şi programe specifice de dezvoltare regională (5); 
Repere legislative privind politica de dezvoltare regională 
Începuturile “construirii” unei politici regionale datează încă din anul 1952, fiind incluse în tratatul de înfiinţare a primei organizaţii integraţioniste postbelice: 
Comunitatea Europeană a Cărbunelui şi Oţelului ( CECO).(8) Comisia Europeană era însărcinată să participe “la studierea posibilităţilor de reangajare, în industriile existente sau prin crearea de noi activităţi, a forţei de muncă disponibilizate prin evoluţiile pieţei sau transformărilor tehnice”,(9) fiind în acelaşi timp abilitată:” să aloce împrumuturile necesare finanţării activităţilor de reconversie în regiunile afectate pe o perioadă îndelungată de criză ce a lovit industria cărbunelui şi oţelului.”(10) 
Ca şi în cazul tratatului CECO, şi din Tratatul de la Roma este dificil să se extragă semnele existenţei unei veritabile politici regionale. Fără îndoială, este evidentă dispersia dispoziţiilor referitoare la realităţile regionale. În consecinţă, regiunile nu sunt avute în vedere în tratatul de înfiinţare a CEE ca un cadru privilegiat sau excepţional de acţiune comunitară. Niciun capitol nu este consacrat acestui domeniu, în mod special. Se instituie o Bancă Europeană de Investiţii care are personalitate juridică. Membrii Băncii Europene de Investiţii sunt statele membre.(10) 
Banca Europeană de Investiţii are misiunea să contribuie, recurgând la pieţele de capital şi la resursele proprii, la dezvoltarea armonioasă şi firească a pieţei comune în interesul Comunităţii. BEI este în mod cert rezultatul Conferinţei pregătitoare de la Mesina, din iunie 1955, care prevedea instituirea unui fond regional.(11) 
Pentru a evidenţia vocaţia regională a BEI, a fost elaborat un protocol anexat tratatului care, indică rolul preponderent al BEI pentru urmărirea redresării sale economice. Acţiunea pozitivă a BEI s-a raliat preocupării de a face problema regională, principalul cadru de excepţie al acţiunii comunitare. 
 Actul Unic European din 1986 reprezintă, de asemenea, un moment important în evoluţia politicii comunitare. Este momentul în care se recunoaşte importanţa politicii regionale în măsură să atenueze disparităţile regionale, permiţând valorificarea efectelor pozitive ale procesului de adâncire a integrării. Actul Unic European menţiona faptul că: “Statele membre îşi promovează politicile economice şi le coordonează astfel încât Comunitatea să se axeze pe, reducerea decalajelor dintre diferitele regiuni şi a rămânerii în urmă a regiunilor defavorizate”. Comunitatea sprijină realizarea acestor obiective prin acţiunile întreprinse prin intermediul Fondurilor Structurale(11). 
Termenul generic de „ Fonduri structurale”, adoptat în 1988, grupează laolaltă:”(Fondul European de Dezvoltare Regională ( FEDR), Fondul Social European ( FSE) ,
Secţiunea „orientare” a Fondul European pentru Orientare şi Garantare Agricolă ( FEOGA), Instrumentul Financiar de Orientare pentru Pescuit ( IFOP), adăugat în 1990. 
 Prin Tratatul de la Maastricht s-a decis instituirea Fondului de coeziune ai cărei beneficiari vor fi exclusiv Spania, Portugalia, Grecia şi Irlanda. Conform prevederilor Actului Unic, politica regională este subsumată sferei de cuprindere a conceptului de “coeziune economică”. 
După Tratatul de la Maastricht, conceptul de “coeziune economică” devine unul din cei trei piloni ai Uniunii Europene, alături de piaţă unică şi uniunea economică şi monetară. 
 Tratatul de la Maastricht consacră astfel, indirect, politica regională ca unul dintre pilonii de bază ai integrării în cadrul Uniunii Europene.
Identitatea regională reprezintă un element cheie în constituirea regiunilor ca spaţii sociale şi politice. Există trei elemente care trebuie luate în considerare atunci când analizăm identitatea regională. 
Primul dintre elemente este cel cognitiv, care presupune ca oamenii să fie conştienţi de existenţa regiunii şi de limitele sale geografice. 
Un al doilea element este cel afectiv, care se referă la felul în care oamenii simt în legătură cu regiunea şi gradul în care aceasta oferă un cadru pentru identitate şi solidaritate comună, şi care se poate afla în conflict cu alte forme de solidaritate, incluzând aici clasa socială şi naţionalitatea. 
Cel de-al treilea element este cel structural, în care regiunea este folosită ca bază de mobilizare şi acţiune colectivă în căutarea obiectivelor sociale, economice şi politice.(12) 
În ceea ce priveşte conceptul de regionalizare, trebuie eliminată confuzia care poate să apară între cele două noţiuni, asemănătoare din punct de vedere semantic şi anume, regionalism şi regionalizare
Aceste două concepte diferite, regionalism şi regionalizare se referă la două lucruri total distincte. 
Primul concept(regioalism) se referă la grup, la o comunitate, respectiv la identitatea şi acţiunea sa, iar cel de-al doilea(regionalizare) se referă la spaţiu, la cadrul şi organizarea sa
Astfel, se impune o distincţie între regionalism şi regionalizare, conform căreia: regionalismul este rezultatul unui proces de „jos în sus”, de conştientizare de către unele comunităţi a unor dezechilibre regionale, a subdezvoltării economice, a alienării etnoculturale, a centralismului statului în care trăiesc, în vreme ce regionalizarea este procesul de „sus în jos”, prin care statele conştientizează dezechilibrele regionale cu toate fenomenele care le însoţesc, alienare etnoculturală, subdezvoltare economică, centralism exagerat, şi trec la descentralizarea sistemului politico-juridic printr-o instituţionalizare la nivel regional. 
Cele două fenomene sunt complementare, existând posibilitatea să se confunde de cele mai multe ori.(13)
Modalităţi de dezvoltare a regiunilor 
 Criteriile luate în considerare în aprecierea nivelului de dezvoltare a unei regiuni sunt următoarele: - criteriul demografic - care urmăreşte creşterea demografică relativă sub aspectul procedural, a populaţiei unei regiuni; - criteriul material - acesta se referă la mărimea venitului pe cap de locuitor care este şi ea o modalitate de apreciere a progresului unei regiuni; - criteriul structural - analizează schimbările ce au loc în structura activităţilor desfăşurate într-o regiune. 
 O încercare de a explica dezvoltarea unei regiuni a fost reprezentată de către “Teoria bazei economice”(14). Această teorie susţinea faptul că unele activităţi sunt esenţiale, de bază, în sensul că o dezvoltare a acestora determină dezvoltarea generală a regiunii, iar altele sunt mai puţin importante, acest lucru însemnând că progresul lor este determinat de dezvoltarea generală a regiunii. Un alt model care îşi propune să oferă o explicaţie în ceea ce priveşte influenţa diferiţilor factori asupra dezvoltării regionale îl reprezintă analiza resurse-rezultate. 
Esenţa acestui model o constituie studierea fluxurilor economice care au loc la nivelul unei regiuni, fiind luate în considerare următoarele cinci principale sectoare economice: 
- sectorul intermediar 
- reprezentat de firme private; 
- gospodăriile 
- familii şi indivizi rezidenţi sau angajaţi în cadrul regiunii; 
- sectorul public 
- autoritatea locală şi naţională; 
- exteriorul 
- indivizi şi activităţi din afara regiunii; 
- sectorul de capital 
- stocurile de capital fix şi circulant; 
Pentru o mai bună reflectare a procesului de dezvoltare economică cele două modele de analiză orientate spre cererea finală ar trebui utilizate combinat prin prisma complementarităţii lor.
În dezvoltarea economică a unei regiuni sunt implicaţi şi alţi factori externi vorbim aici de comerţul, exportul şi importul de bunuri şi servicii, migraţia forţei de muncă, migraţia factorilor de producţie, în special a capitalului. 
 Un alt factor care se poate implica activ în ajustarea tendinţelor de dezvoltare ale diferitelor regiuni, prin măsuri de limitare a creşterii economice excesive sau prin măsuri menite să ducă la sporirea gradului de ocupare a forţe de muncă şi a veniturilor este statul. 
Statul trebuie să acorde o atenţie esenţială dezvoltării mediului de afaceri una dintre aceste soluţii fiind reprezentată de parcuri industriale. 
Dezvoltarea mediului de afaceri presupune asigurarea infrastructurii necesare favorizării apariţiei şi dezvoltării activităţilor economice. 
Bibliografie
1 Stanislaw, C., (1973), Regional planning; National income; Social accounting; Mathematical models, Accounting, Ed Lexington Books. 
2 Nicolae,V., Constantin, D, L., (1998), Bazele Economiei Regionale şi Urbane, Editura Oscar Print, p. 16. 
3 Whittlesey, D., (1954), The regional concept and the regional method, în American Geography, Syracuse University Press, p.36. 
4. Whittlesey, D., op cit., p.36 
5. Nicolae,V., Constantin, D, L., ( 1998), op cit., p. 16.
6. Dincă, C., ( 2005), Regionalizarea sau dilemele guvernării regionale, Ed. Sitech, Craiova,p.55.
7.23 Nicolae,V., Constantin, D, L., ( 1998), op cit., p. 16. 
8. Albu, C., Andreescu, E., Velciu R., Rădulescu, L., Stanculescu, E., Popa, N., Sălăgean, D., ( 2006), Politica Regională, Editat de Centrul de Informare şi Documentare Economică, Bucureşti, p.25. 
8  Art. 46. din Tratatul de Constituire al Comunitaţii Economice a Carbunelui şi Oţelului, adoptat în 1951. 
9. Art. 51. Paragraful 1 din Tratatul de Constituire al Comunitaţii Economice a Carbunelui şi Oţelului, adoptat în 1951 
10. Art. 129. din Tratatul de Constituire a Comunitãţii Economice Europene, adoptat în 1957. 
11. Albu, C., Andreescu, E., Velciu R., Rădulescu, L., Stanculescu, E., Popa, N., Sălăgean, D., ( 2006), op.cit., p.11
12 Keating, M., (2008), Noul regionalism în Europa Occidentală, Editura Institutul European, p. 99. 
13 Ricq, C., (1983) – La Region, espace institutionnel et espace d’identité, în Espace et Sociétés, pp. 122-123. 14 Unul dintre adepţii acestei teorii este şi Charles, Tiebout, „ A Pure Theory of Local Expenditures”, Journal of Political Economy, no 64, 1956, pp.416-424/ Tiebout, Charles M. 1956a. "Exports and Regional Growth." Journal of Political Economy 64: 160-164. Tiebout, M. C., ( 1956), The Urban Economic Base Reconsidered. Land Economics. pp. 95-99.