In urma angajării guvernelor din perioada 1996-2006 în 2007 ţara noastră a devenit membru deplin UE. Dar în grabă mare pentru a se respecta angajamentele guvernanţii au elaborat o regionalizare, care nu era întrutotul conformă cu reglementările(Directivelor) NUTS. Harta, care era transmis la biroul central NUTS avea o configuraţie după un concept ce nu prea era bine structurat.
Astfel Regiunea CENTRU este privat de a putea face demersuri la fondurile specifice euroregiunilor. Probabil că se dorea ca judeţele secuieşti Harghita, Covasna şi Mureş să nu poate face înfrăţiri cu alte entităţi regionale, în special cu cele din Ungaria.
Deşi nu se vorbeşte mult despre regiuni NUTS-1 şi acolo există greşeli, astfel că împărţirea ţării nu corespunde cu impunerile Directivei NUTS.
Este greşit şi faptul că unii responsabili dar şi specialişti sunt departe de impunerile Directivei NUTS când încearcă să propune o reorganizare a nivelelor inferioare NUTS-3 şi chiar NUTS-4 adică a judeţelor şi a microregiunilor.
In concepţia NUTS unitate de bază este judeţul, care deobicei sunt trecute şi în constituţiile ţărilor UE. Judeţul este la originea organizării NUTS, tocmai pentru că are rol administrativ şi are instituţii corespunzătoare pentru a se putea administra sinestătător.
A se schimba actuala configuraţie judeţeană ar presupune, noi de legi şi chiar schimbarea unele paragrafe din Constituţie.
Dar francezii - care de la început au cerut ca judeţele să nu fie schimbate - au reuşit să impune ca judeţele să se consideră unităţi de bază şi ele să rămâne în jurisdicţia tărilor membre!
Astfel unitatea teritorială numit judeţ a devenit NUTS-3 iar împreună cu microregiuni Leader (NUTS 4) să poate fi organizat de fiecare ţară UE în funcţie de necesităţi şi realităţi locali.
Mai multe judeţe pot organiza regiuni superioare, care să corespunde cu impunerile NUTS 2, iar mai multe regiuni NUTS 2 pot forma entităţi mai mari NUTS 1.
O altă dilemă ar fi cea cu felul cum se pot organiza nivele superioare, dat fiind că formarea lor este obligatorie fiecărui stat membru!
Conform Directivei NUTS organizarea nivelelor NUTS2 si chiar NUTS1 se poate face si de către cei care vor face parte din acest tip de unitate teritorială. Singura impunere este ca să se respecte graniţele unităţii de bază adică cel a judeţelor. Asta ar face ca ele să se asocieze - în principal - în funcţie de necesităţi economice ptr a se putea cere fonduri de dezvoltare teritorială. Fondurile pot fi accesate în baza unor proiecte.
Dacă ar vrea careva judeţi din regiunea CENTRU să participe chiar şi ca partener la fonduri europene ar fi necesar să se infrăţească cu judeţul Bihor sau Arad, care sunt limitrofe cu o ţară învecinată. Se poate observa însă, că judeţul Arad deja face parte din Euroregiunea Dunărea-Crişuri-Mureş-Tisa. In rest numai judeţul Suceava este teritoriul invecinat cu graniţa ţării. Dat fiind situaţia actuală Regiunea CENTRU şi VEST se pot înfrăţi judeţele Alba şi Hunedoara pot deveni fraţi cam aşa cum a făcut şi judeţul Cluj când s-a înfrăţit cu judeţul Hajdu-Bihar.
Astfel ideea cum că judeţele secuieşti să fie izolate nu mai are noimă şi ei pot obţine fonduri europene pe căi adiacente.
Dacă ar vrea careva judeţi din regiunea CENTRU să participe chiar şi ca partener la fonduri europene ar fi necesar să se infrăţească cu judeţul Bihor sau Arad, care sunt limitrofe cu o ţară învecinată. Se poate observa însă, că judeţul Arad deja face parte din Euroregiunea Dunărea-Crişuri-Mureş-Tisa. In rest numai judeţul Suceava este teritoriul invecinat cu graniţa ţării. Dat fiind situaţia actuală Regiunea CENTRU şi VEST se pot înfrăţi judeţele Alba şi Hunedoara pot deveni fraţi cam aşa cum a făcut şi judeţul Cluj când s-a înfrăţit cu judeţul Hajdu-Bihar.
Astfel ideea cum că judeţele secuieşti să fie izolate nu mai are noimă şi ei pot obţine fonduri europene pe căi adiacente.
După cum se poate observa în ţara noastră tocmai acesta - problema fondurilor - este mărul discordiei, ptr că guvernanţii au vrut şi vor o centralizare excesivă şi deşi se tot vorbeşte de descentralizare tot ce fac se contrapune acestuia. Nu înţeleg că dacă fondurile vor fi distribuiţi pe plan local face ca aparatura megalomană a statului să fie mai operativ. Preluând unele sarcini de la stat fşrş a avea fonduri necesare executării lor face ca numărul problemelor nerezolvabile să gâtuieasă unitatea de bază(judeţul) şi să devine inoperativ. Iar problemele nerezolvate să se reîntoarcă la guvern.
Strategiile care sunt elaborate de la centru, nu prea pot fi executate pe plan local, necesită elaborarea unei serii de hârtii făcând necesar aprobări inutile, care să încetinească realizarea obiectivelor ce s-a propus prin proiecte.
Desigur ar mai fi multe de explicat, dar lăsăm şi ptr altă dată. (Civicul Ardelean)