Am încercat să deslușim sau măcar să înțelegem ce are de gând guvernarea actuală cu Microregiunile GAL/ Leader, dar ajungem la același concluzie la ce a ajuns și domnul președinte de la PRO AGRO, deși am auzit și pe domnul Cioloș... La începutul anilor după intrarea țării în UE am avut o mare încredere în Proiectul LEADER, dar trebuie să observăm, că unii au reușit - cu brio - să strice cam tot ce era important și ”provincia” a cam rămas descoperit ...
Inițiativele chiar și cele mai pozitive au rămas fără răsunet! Domnii de ”Centru” ne spun ce să facă ”provincialul” dar nu dichisește să se informeze și ”este paralel” cu posibilitățile locale... NU sunt fonduri? NU ! Nu știm să ne concentrăm asupra lor! Deși Proiectul LEADER în perioada care se încheie 2007- 2013 era una de ”întroducere” zis și pilot, coordonatorii n-au reușit să folosească fondurile disponibile la valoarea normală . S-a cam aruncat aiurea banii la primării unde urma să se formeze centrele microregiuniilor, unde edilii au ințeles că fondurile sunt doar pentru vizite protocolare la GAL-uri UE și nu prea au fost încheiate contracte de colaborare. GAL-urile odată formate au devenit un fel de proprietate private a celor care erau inițiator și nu prea servesc pentru o dezvoltare. (Civicul Ardelean)
Alexandru Jurconi: Prin RO PAC se scrie un program neghiob, iar politicile agricole sunt făcute pe genunchi
15 Iulie 2013
Chiar dacă PRO AGRO face parte din Alianța RO PAC 2014 – 2020, iar Alexandru Jurconi, președintele PRO AGRO, este și vicepreședintele RO PAC, cu responsabilități de negociere PNDR Alianța RO PAC/PNDR MADR și de reprezentare instituțională la nivel național și internațional, șeful PRO AGRO consideră RO PAC ca fiind un „program neghiob”, „făcut pe genunchi” în orașul Cluj.
„Trebuie să ne disociem. Și am spus-o, și PRO AGRO o face, și o face și ACEBOP, în timp ce la Cluj unii fac politici agricole pe genunchi și scriu prin RO PAC acel program neghiob pe care vor să-l propună ministerului Agriculturii, noi suntem aici astăzi pentru a vorbi de chestii pragmatice, de producție, de comerț, de export”, a declarat președintele PRO AGRO cu ocazia întâlnirii de la Mizil dintre ministrul Agriculturii, Daniel Constantin și reprezentanții Asociației Crescătorilor și Exportatorilor de Bovine, Ovine și Porcine din România (ACEBOP).
Potrivit documentului de poziție al Alianței RO PAC 2014 – 2020, intrat în posesia redacției Recolta.eu în data de 5 iunie 2013, fermele mici și mijlocii ar trebui să fie dezvoltate preponderent în zonele colinare și montane, astfel încât să răspundă provocării legate de menținerea unui țesut social echilibrat.
În schimb, fermele mari ar trebui să fie dezvoltate preponderent în zonele de câmpie, pentru a răspunde prioritar provocărilor legate de asigurarea proteinei vegetale pentru țările UE.
NOI PROMISIUNI DE LA BUCURESTI. ACTIVITATEA GAL-URILOR – DEBLOCATÃ ÎN MAXIM DOUÃ SÃPTÃMÂNI
Seria de întâlniri de lucru cu factorii de decizie din cadrul Ministerului Agriculturii şi a instituţiilor subordonate a fost continuată şi în această săptămână de către reprezentanţii FNGAL.
În urma discuţiilor şi a porpunerilor făcute de FNGAL, APDRP a acceptat decontarea a 50% din cheltuielile de funcţionare a GAL-urilor, raportat la sume angajate, aşa cum de altfel reiese şi din lămuririle transmise de DIGI AGRI.
„Este o discuţie pe care o purtăm cu reprezentanţii APDRP de foarte multă vreme şi ne bucurăm că în sfârşit am primit promisiunea domnului George Turtoi, director APDRP, că în maxim două săptămâni procedura va fi modificată în aşa fel încât decontarea aferentă contractelor încheiate pe măsura 431.2 să se facă raportat la contracte semnate de beneficiarii GAL, în limita a 50% din valoarea totală a cheltuielilor de funcţionare. În plus, a mai fost acceptat şi faptul că suma contractată de un GAL pentru funcţionare, reprezintă sumă atrasă din strategia de dezvoltare, ceea ce înseamnă că un GAL poate deconta cheltuieli de funcţionare încă din prima zi după modificarea procedurilor”, a explicat Alexandru Potor, preşedinte FNGAL.
Revenire la abordarea LEADER
Un alt subiect de discuţie a vizat implicarea într-o măsură mult prea mare a reprezentanţilor AM din teritoriu în activitatea GAL-urilor. În acest sens reprezentanţii FNGAL au solicitat Autorităţii de Management să nu transforme GAL-urile în nişte anexe (subordonaţi) ai CDRJ-urilor şi să limiteze intervenţia angajaţilor proprii la rolul de observatori, aşa cum este de altfel stipulate foarte clar în ghidurile şi procedurile în vigoare. Directorul AM PNDR, Mihai Herciu a subliniat în acest sens că fiecare caz de „exces de zel„ va fi tratat individual şi a făcut un apel către GAL-uri să sesizeze orice fel de derapaje existente în teritoriu.
Importanţa consultării
Consultarea GAL-urilor în procesul de modificare a ghidurilor şi procedurilor de lucru, respectiv intensificarea dialogului între actorii implicaţi în derularea axei LEADER, a fost din nou unul dintre subiectele abordate, iar reprezentanţii AM PNDR şi cei ai APDRP şi-au asumat angajamentul de a fi mai deschişi în acest dialog şi de a consulta GAL-urile înainte de finalizarea şi aprobarea unor astfel de documente.
„Secretarul de Stat Achim Irimescu si-a aratat disponibilitatea de colaborare extinsa cu FNGAL pentru a putea sprijini mai eficient absorbtia fondurilor prin Axa LEADER”, a adăugat Alexandru Potor.
Mesajul comisarului european Dacian Cioloș:
” Dragi colegi din agențiile de plăți și din minister, nu birocratizați programul LEADER”
Legat de Grupurile de Acțiune Locală sper să avem ocazia să realizăm o discuție, o întâlnire pe tema asta pentru că, eu personal am un început de îngrijorare vizavi de programul LEADER în România. Pentru mine e un program esențial. Toată partea de acțiune locală, de inițiativă locală, pentru un stat membru cum e România, în agricultură și dezvoltare rurală mi se pare esențială. Și vă rog dragi colegi din agențiile de plăți și din minister, nu birocratizați programul LEADER mai mult decât e nevoie, încercați să aveți o abordare pozitivă și nu una normativă cu oamenii ăștia. Creșteți numărul de întâlniri cu ei, de ședințe, de reuniuni, făcând posibil să vă clarificați punctele și problemele la care ei trebuie să fie atenți, să încercați să nu creșteți prea mult birocrația pentru că omorâm inițiativa locală cu asta și inițiativa locală în dezvoltare rurală e esențială. Eu nu numai că vreau să menținem programul LEADER pe viitor, nu numai că programul LEADER va fi extins, metoda LEADER va fi extinsă și la alte fonduri europene pe dezvoltare regională, tocmai datorită reușitei ei în Uniunea Europeană, dar am propus în noul program de dezvoltare rurală, un ghid start-up, sau altfel spus, un pachet de măsuri de demarare a unor Grupuri de Acțiune Locală simplificat, tocmai gândindu-mă la faptul că elaborarea asta, a strategiilor, tot ce au de făcut Grupurile de Acțiune Locală până să primească finanțare poate să fie foarte complex și să nu incite la constituirea de Grupuri de Acțiune Locală. Deci, în noul PNDR veți avea un ghid start-up, un pachet pentru începerea constituirii unor astfel de grupuri, simplificat. Și atunci haideți să încercăm, nu numai să nu luăm prea mulți bani de la axa LEADER, dar să încercăm să îi ajutăm ca să cheltuie banii respectivi. Eu deja, fiind ieri în județul Mureș, am văzut câteva Grupuri de Acțiune Locală. Mie mi se par oameni foarte motivați, care dau din timpul lor și din banii lor ca să constituie strategiile respective, să discute cu oamenii. Haideți să îi încurajăm, și orice solicitare de simplificare care o aveți și ține de Comisia Europeană, nu ezitați să mi-o trimiteți pentru că, pentru mine, e ceva esențial și România are nevoie de programul LEADER. Într-adevăr ați spus de măsurile de cooperare, de transfer de cunoștințe, de inovare și așa mai departe, tocmai sunt măsuri pe care le-am primit pentru strategiile locale pentru programul LEADER și sper să le integrați în viitorul PNDR. De altfel, pentru toate măsurile astea, și în viitorul PNDR, în regulament, nivelul de cofinanțare publică va fi mai ridicat decât pentru celelalte măsuri, tocmai pentru a încuraja beneficiarii să meargă spre ele.
Dacian Cioloş: Abordarea LEADER va continua să fie foarte importantă pentru furnizarea de soluții comunităților rurale
Europarlamentarul PSD Viorica Dăncilă a primit răspunsul la o întrebare adresată Comisiei Europene privind modul în care acest organism va sprijini autoritățile locale în vederea implicării acestora pentru îndeplinirea obiectivelor strategiei de dezvoltare rurală stabilite la nivel european și, implicit, pentru stimularea productivității agricole.
În urma acestei solicitări, Comisia Europeană susţine prin răspunsul dat, că propunerea legislativă privind politica Uniunii Europene de dezvoltare rurală în contextul Fondului european agricol pentru dezvoltare rurală (FEADR) după 2013 solicită implicarea, prin diverse mijloace, a nivelului local pentru atingerea obiectivelor prioritare ale Uniunii în ceea ce privește dezvoltarea rurală.
"Abordarea LEADER va continua să fie foarte importantă pentru furnizarea de soluții comunităților rurale, ajutându-le să devină mai autonome și să participe activ la îndeplinirea obiectivelor de dezvoltare locală, prin elaborarea și punerea în practică a unor strategii de dezvoltare locală", se arată în scrisoarea de răspuns a comisarului european pentru agricultură şi dezvoltare rurală, Dacian Cioloş.
Documentul citat arată că, punerea sa în aplicare poate cuprinde o contribuție la organizarea și structurarea agriculturii locale, la dezvoltarea de produse locale și la conceperea de noi acțiuni care să implice mai mult agricultura alături de alte activități sociale și economice.
În cazul României, se încurajează pentru următoarea perioadă de programare (2014-2020) îmbunătățirea calității vieții și a atractivității așezărilor rurale prin promovarea dezvoltării locale ghidate de comunitate. De asemenea, în răspunsul primit de către europarlamentarul PSD Viorica Dăncilă se mai menționează să se țină cont de experiența dobândită de România în privința LEADER în perioada 2007-2013 și prin investiții în îmbunătățirea atât a infrastructurii la scară mică, cât și a accesului la servicii locale de bază în zonele rurale, acolo unde aceste lucruri sunt necesare pentru dezvoltarea lor economică.
Pe lângă LEADER, măsura planificată de „cooperare” pentru viitor va oferi sprijin explicit dezvoltării de piețe locale și de lanțuri de aprovizionare scurte, se arată în răspuns. Aceeași măsură va fi și unul dintre canalele de finanțare prin Parteneriatul european pentru inovare în domeniul productivității și durabilității agriculturii, prin care o serie de părți interesate – inclusiv comunitățile locale – pot primi sprijin pentru elaborarea și testarea ideilor de îmbunătățire a productivității și de eficientizare a utilizării resurselor în agricultură.