http://www.riseproject.ro/articol/documentele-confidentiale-ale-afacerii-rosia-montana/
Răspunsul am primit de la un cititor, care ne-a comunicat că acest tip de ”increngături” face parte din domeniul ingineriei economice, care folosește vidul legislativ pentru a se ajunge la câștiguri fără muncă!
Faptul că se acordă un imprumut la alt agent economic care în cazul de față este coproprietar cu o firmă de stat (?!?), care și el la rândul ei primește un împrumut (?!?), ca apoi să formeze RMGC poate ar fi acceptabil, dar trebuie observat că IMPRUMUTATORUL este o firmă offshore! Și ce face o firmă de acest tip spală banii adică din bani proveniți din economia neagră sunt ”recolorate” într-una de stat...
In țara noastră insă sunt mai multe insttituții care au obligația ca astfel de ”acțiuni” să nu se întâmple! Oare ce îi oprește?
Chiar dacă firma offshore ar fi făcut imprumut numai RMGC-ului ar fi trebuit să se sesizeze Reteaua de control international al băncilor pentru că banii nu pot fi justificați printr-o astfel de companie offshore...
La fel faptul că Guvernele - cam toate la rănd - au dat aviz favorabil ptr acest tip de tranzacție în cel puțin două ocazii este foarte dubios ptr că ele trebuia să fie avizat răndul lor și de jursitii departamentelor, lucru care însă lipsește de pe toate contracte de imprumut ”avizate”!!!
Curios este că deși există doi parteneri de afaceri ptr. formarea RMGC-ului Ganbriel Resourse LTD ( care este o firmă offshore) poate cere acționarului mai mic să se imprumute pentru a se compensa pierderile firmei comune pentru anul anterior, deși nu este dat publicității că acționarul majoritar ar fi compensat ceva din pierdere din anul anterior. Astfel acționarul majoritar a pus pe umerii celui minoritar valoarea pierderii firmei la care sunt acționari...
Ce este la fel de interesant că rambursarea creditului acționarul minoritar trebuie să achite până la 10 iunie 2010 ,dar mai are alte obligații care normal nu ar fi trebuit să fie inclus într-un contract de creditare!!!(art.I.1.2.)
Este vorba de faptul că pentru a primi imprumutul acționarul mic se angajează să obține aprobările pentru titlul de proprietate și să cedeze aceștia lui Gabriel Resourse LTD irevocabil și necondiționat...
Se stie că un contract de exploatare se face în baza unei contract de concesiune, care are un termen limită 33 sau 45 ani confrom legii in vigoare!
Atunci se poate pune intrebarea: cum poate ceda un teren al statului o societate de stat fără contracte de vânzare și fără licitație??? Și ne mai mirăm că angajații spun că RMGC-ul are dreptul asupra terenurilor din zonă Roșiei, până și primăria de acolo.... Iar în cazul de față, acest teren poate ”apăra” de alții... cu trupe de gardieni și chiar gardieni imbrăcați în uniforme de mineri...
Apoi urmează un alt aspect ce poate pune problema autorităților de supraveghere a circulației fondurilor bănești.
Contractul de imprumut are în capitolul III. Dobânda, denumire ce face ca firma offshore să fie considerat ca o unitate care obține fonduri necuvenite pentru imprumutul acordat. Cu alte cuvinte face tranzacții de bani fără a fi o instituție bancară... După ce a imprumutat acționarul mic pentru o afacere comună pretinde o dobândă anuală... deși se spune că asta ar fi capitalizat, totuși cei de la firma de stat nu sunt foarte vigilenți pentru că intră într-o capcană ce contravine legislației în vigoare.
In capitolulele următoare se pot găsi toate elemente care fac ca acest contract de imprumut să fi deyavantajos statului chiar dacă este acționar minoritar!
Cel mai greu acceptabil este că deși cu valoarea creditului crește fondul social într-o afacere ”comună” Gabriel Resourse LTD prevede și-și rezervă dreptul că poate vinde acțiunile Minvest înaintea ca imprumutul ei să fie rambursat! Și totuși s-a semnat contractul... (Civicul Ardelean)